Hej,

Vi har i samband med dränering tänkt sänka marknivån knappa metern på ena sidan av huset, så att hela sidan friläggs och det går att går att ha en utgång till trädgården där.

Yttervägen är gjord av lekarblock.

Eftersom hela väggytan nu är fri så känns som att mycket värme kan försvinna ut här. Hur bör man bäst tillläggsisolera denna vägg, så att man slipp riskera att man bygger in fukt som kommer från grunden?

Vad jag har förstått så är det riskfyllt att först sätta regler, sedan isolera med glasull och sedan någon form av vindpapp och puts utanpå, eller har har jag missuppfattat detta?
 
Man kan göra på lite olika sätt. Det finns bl.a. system med snygga sockelskivor med stenutseende som man sätter mot tryckimpregnerade reglar med mellanliggande isolering. Man kan också sätta vanliga mineritskivor. En detalj som kan vara knepig att lösa är kragen som blir.
 
  • Gilla
Surfarn_
  • Laddar…
Jo "kragen" kan ju bli ett problem att få till riktigt snygg...är ju inte så vanligt att grunden sticker ut längre än trä panelen som sitter över...

Jag har läst att vissa har prövat (eller i alla fall funderat på att pröva) att limma frigolit direkt mot grunden och sedan använda hönsnät och puts utanpå. Tycker att det borde inte trycka på så mycket fukt underifrån eftersom isodrän ligger under marken, men är det en dålig budgetlösning?

Isolerar frigolit mycket sämre än glasull?
 
Nej, de är i det här sammanhanget likvärdiga.
 
Ah vad bra då vet jag! Tack för informationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.