Vi håller på med sluttampen på vår tillbyggnad och dax att fixa till de sista intygen och intyg om tillgänglighet till taket för sotning är ett av dem

Men nu har kommunen och sotarna infört en ny sotningsteknik som gör det möjligt att sota inifrån och därmed behöver de inte gå upp på taket.

Jag ser då en möjlighet att spara några 1000 lappar på ett skippat intyg från sotaren ang tillgänglighet till taket och eventuella ändringar jag måste göra för att få det intyget.

Min handläggare på SBK har givetvis slutat och den jag fick snacka med på telefontiden kunde inte svara på frågan för han kände inte ens till att sotaren bytt arbetssätt.

Vad tror ni? Någon som har sluppit det intyget pga detta?
 
Jag har aldrig hört talas om "intyg om tillgänglighet till taket för sotning" (jobbar som Kontrollansvarig i ca. 150 projekt per år) Antingen är det ett sotarintyg som du behöver som kontrollerar så att skorstenen är utförd i rätt brandklassning eller så behöver du tillgänglighetsintyg på den inre och yttre tillgängligheten.
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Jag har aldrig hört talas om "intyg om tillgänglighet till taket för sotning" (jobbar som Kontrollansvarig i ca. 150 projekt per år) Antingen är det ett sotarintyg som du behöver som kontrollerar så att skorstenen är utförd i rätt brandklassning eller så behöver du tillgänglighetsintyg på den inre och yttre tillgängligheten.
Det är jag som använder amatör språk
Det är ”tillgänglighetsintyg på den inre och yttre tillgängligheten” (taket är endast tillgängligt genom en taklucka i det ursprungliga huset) jag behöver iom att jag har en eldstad som används och det är sotaren(enligt min KA) som ska utfärda det.
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Jag har aldrig hört talas om "intyg om tillgänglighet till taket för sotning" (jobbar som Kontrollansvarig i ca. 150 projekt per år) Antingen är det ett sotarintyg som du behöver som kontrollerar så att skorstenen är utförd i rätt brandklassning eller så behöver du tillgänglighetsintyg på den inre och yttre tillgängligheten.
Men tror du det finns en möjlighet att slippa tillgänglighetsintyget?
 
T
LaszloToth LaszloToth skrev:
Jag har aldrig hört talas om "intyg om tillgänglighet till taket för sotning" (jobbar som Kontrollansvarig i ca. 150 projekt per år) Antingen är det ett sotarintyg som du behöver som kontrollerar så att skorstenen är utförd i rätt brandklassning eller så behöver du tillgänglighetsintyg på den inre och yttre tillgängligheten.
Fast samtidigt har du inget med skorsten/köksfläkt och göra, vilket kan förklara varför du aldrig hört talas om det.

Men vad dom vill ha är att taksteg, glidskydd, ev landgång är rätt monterat.
Men är det nya regler på gång så ring ditt sotar distrikt och snacka med dom, brukar vara rätt väg att gå, samtalet är gratis och förmodligen den personen som även kommer utföra intyg/sotningen åt dig.
 
T Takläggare skrev:
Fast samtidigt har du inget med skorsten/köksfläkt och göra, vilket kan förklara varför du aldrig hört talas om det.

Men vad dom vill ha är att taksteg, glidskydd, ev landgång är rätt monterat.
Men är det nya regler på gång så ring ditt sotar distrikt och snacka med dom, brukar vara rätt väg att gå, samtalet är gratis och förmodligen den personen som även kommer utföra intyg/sotningen åt dig.
Det var som sagt jag som använde lekmannatermer.

Sen är det inte på gång, de utför sotningen inifrån numera.
Ska slå sotaren en signal i morgon och höra vad han säger
 
T
N noone70 skrev:
Det var som sagt jag som använde lekmannatermer.

Sen är det inte på gång, de utför sotningen inifrån numera.
Ska slå sotaren en signal i morgon och höra vad han säger
Jag bara svara kontrollansvarig, förklara varför han aldrig hört talas om det, är bara av den enkla anledning att det är inte hans arbetsuppgift , han har inget med dessa o göra.

Du ska ändå ha kontakt med sotaren, så bra du ringer han, det är han som godkänner allt rörande skorsten, inte en KA.
 
Det finns metoder att sota nerifrån.
Men eftersom du gör nytt så gäller PBL ( plan och bygglagen)
Sotning och brandskyddskontroll går under LSo ( lagen om skydd mot olyckor)
Det innebär att även om soaren kan sota nerifrån måste du följa PBLen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.