Vi håller på med sluttampen på vår tillbyggnad och dax att fixa till de sista intygen och intyg om tillgänglighet till taket för sotning är ett av dem

Men nu har kommunen och sotarna infört en ny sotningsteknik som gör det möjligt att sota inifrån och därmed behöver de inte gå upp på taket.

Jag ser då en möjlighet att spara några 1000 lappar på ett skippat intyg från sotaren ang tillgänglighet till taket och eventuella ändringar jag måste göra för att få det intyget.

Min handläggare på SBK har givetvis slutat och den jag fick snacka med på telefontiden kunde inte svara på frågan för han kände inte ens till att sotaren bytt arbetssätt.

Vad tror ni? Någon som har sluppit det intyget pga detta?
 
Jag har aldrig hört talas om "intyg om tillgänglighet till taket för sotning" (jobbar som Kontrollansvarig i ca. 150 projekt per år) Antingen är det ett sotarintyg som du behöver som kontrollerar så att skorstenen är utförd i rätt brandklassning eller så behöver du tillgänglighetsintyg på den inre och yttre tillgängligheten.
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Jag har aldrig hört talas om "intyg om tillgänglighet till taket för sotning" (jobbar som Kontrollansvarig i ca. 150 projekt per år) Antingen är det ett sotarintyg som du behöver som kontrollerar så att skorstenen är utförd i rätt brandklassning eller så behöver du tillgänglighetsintyg på den inre och yttre tillgängligheten.
Det är jag som använder amatör språk
Det är ”tillgänglighetsintyg på den inre och yttre tillgängligheten” (taket är endast tillgängligt genom en taklucka i det ursprungliga huset) jag behöver iom att jag har en eldstad som används och det är sotaren(enligt min KA) som ska utfärda det.
 
LaszloToth LaszloToth skrev: