Hej jag har luftat mina element. Men i en av dem, som är på ovanvåningen kom luft ut men inget vatten.
Vi har en nibe split amvc 270 vvb.
Jag misstänker att jag behöver fylla på med vatten i elementen. Men vet inte vart jag gör detta. Någon som kan hjälpa mig?
Det röda vredet kommer det ur vatten när jag vrider på. Och det blå verkar inget va inkopplat i.
 
  • Värmesystem med rör, expansionskärl, avstängningsventiler, manometer och isolerade rör på vita ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör i koppar och metall, kran, vägggenomföring med tätning, hängande vit slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör i tak, blå ventillock, metallrör, väggen bakgrund, inomhus VVS-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystemets rörledningar och komponenter med mätare på vit apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MrsCondori MrsCondori skrev:
Hej jag har luftat mina element. Men i en av dem, som är på ovanvåningen kom luft ut men inget vatten.
Vi har en nibe split amvc 270 vvb.
Jag misstänker att jag behöver fylla på med vatten i elementen. Men vet inte vart jag gör detta. Någon som kan hjälpa mig?

Det röda vredet kommer det ur vatten när jag vrider på. Och det blå verkar inget va inkopplat i.
hej
Det svarta vredet på bilden borde vara påfyllningen till värmesystemet.
/ Björkskär
 
Öppna den svarta och kolla på mätaren.
Fyll på tills den röda börjar släppa ut vatten, vilket bör vara ca 2,5 bar.
Lufta elementen, justera till rätt tryck med den röda, 1 bar är nog bra om du har 2 våningar.
 
Tack så hemskt mycket! Nu är elementen varma!
Isakare Isakare skrev:
Öppna den svarta och kolla på mätaren.
Fyll på tills den röda börjar släppa ut vatten, vilket bör vara ca 2,5 bar.
Lufta elementen, justera till rätt tryck med den röda, 1 bar är nog bra om du har 2 våningar.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
B Björkskär skrev:
hej
Det svarta vredet på bilden borde vara påfyllningen till värmesystemet.
/ Björkskär
Tack så hemskt mycket! Nu är elementen varma
 
Vattenrör och ventiler på en vit vägg, isolering runt genomföring, installationsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det förkromade CU-presskopplingar eller är det elförzinkade presskopplingar?

Man ska aldrig blanda koppar och elförzinkat dikt varandra utan det måste vara annat material mellan, för det blir annars spänningskorrosion med kommande läckage som följd.

Värmesystem med kopparrör, mätare, avstängningsventil och isolerad slang. Inomhusinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det vore bra om det sitter rör/slang på utgången från säkerhetsventilen så att det slipper komma vatten på pannan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.