Hej

Jag fick min brunn borrad häromåret och vattnet luktar extremt illa pga svavelväte.
Lukten försvinner när vattnet syresätts och jag tittar nu på lösningar för detta. Om jag ska installera en syrepelare likt denna https://callidus.se/produkter/luftning-cop-hy-for-hydrofor/ så behöver jag även byta till en större hydrofor och då är vi uppe på en kostnad runt 20k.
Jag har läst att man kan syresätta vattnet direkt i brunnshålet och det borde ju vara en både billigare och enklare installation.
Min fråga är därför om det finns folk på det här forumet med erfarenhet av att tillföra syre i brunn för att bli av med svavelväte? Hur ser installationen ut och fungerar det tillfredsställande?
 
Ingen riktig erfarenhet av det. Men tänker att du då måste ha en kompressor och slang ner mot botten av hålet. Det luktar nog kanske mer om VV, har du en VVB med offeranod ( magnesium ) så kommer en reaktion att bli, så det luktar mer än ruttna ägg om VV. Är inte enkelt med svavelväte, men det enda som jag vet är syresättning och som jag sett/hört, en snorklare på sidan om hydrofontanken.
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ingen riktig erfarenhet av det. Men tänker att du då måste ha en kompressor och slang ner mot botten av hålet. Det luktar nog kanske mer om VV, har du en VVB med offeranod ( magnesium ) så kommer en reaktion att bli, så det luktar mer än ruttna ägg om VV. Är inte enkelt med svavelväte, men det enda som jag vet är syresättning och som jag sett/hört, en snorklare på sidan om hydrofontanken.
Jodå, varmvattnet luktar absolut värst, och jag har anod i beredaren. 60m slang och en liten kompressor/luftpump skulle kosta en bråkdel av det andra så jag är bra sugen på att pröva. Men misstänker att det inte kommer fungera eftersom man inte brukar göra på det viset.
 
Om du söker lite på forumet på ditt problem ser du att det ganska ofta görs lösning med ett direkt litet läckflöde i brunnen så vatten rinner ner från marknivå och träffar vattenytan. Det går att göra riktigt enkelt och bra på lite olika sätt så fundera på det först.
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Om du söker lite på forumet på ditt problem ser du att det ganska ofta görs lösning med ett direkt litet läckflöde i brunnen så vatten rinner ner från marknivå och träffar vattenytan. Det går att göra riktigt enkelt och bra på lite olika sätt så fundera på det först.
Toppen, jag hade sökt lite innan men med fel sökord. Nu har jag läst mig till hur man löser lukten i princip gratis. Baksidan med med lösningen är att även järn etc. frigörs från vattnet och kan då (i teorin) pajja pumpen. Jag har en del järn i vattnet men är villig att ta risken i vetenskapligt syfte 😉.
 
  • Gilla
Beretic
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.