Jag har tänkt flytta ut till min sommarstuga som får kommunalt vatten och avlopp om två år - jag vill dock flytta helst igår.

Jag funderar därför på tillfälliga vattenförsörjningar, vad tror ni om en 1kbm IBC-tank med vatten och en hydroforpump, jag har tillgång till ett pumphus en km bort som jag kan fylla på tanken vid.
 
Claes Sörmland
Låter krångligt. Hur ska du hålla bakteriehalterna låga, klorering?

Hur ordna med vattnet mitt i smällkalla vintern? Allt fryser ju (sönder) på några timmar och det inte isoleras och värms.
 

Bästa svaret

wildeside
Fungerar hur bra som helst, visst lite jobb är det med den lösningen och kostar nån krona.
Skaffa en lite container och isolera den alternativt bygg en liten bod om det inte redan finns.
Sätt in en frostvakt vid tank och pump. Värmekabel i vattenslangen in till huset.
 
wildeside wildeside skrev:
Fungerar hur bra som helst, visst lite jobb är det med den lösningen och kostar nån krona.
Skaffa en lite container och isolera den alternativt bygg en liten bod om det inte redan finns.
Sätt in en frostvakt vid tank och pump. Värmekabel i vattenslangen in till huset.
Jag hade tänkt ställa in den i mitt förråd som är 10 kvm ungefär. Det är cirka 15°c året om.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter krångligt. Hur ska du hålla bakteriehalterna låga, klorering?

Hur ordna med vattnet mitt i smällkalla vintern? Allt fryser ju (sönder) på några timmar och det inte isoleras och värms.
Det kommer stå där det är 10-15°c. 1kbm går åt så fort på tre pers varav två tonårsflickor.
 
wildeside
Ställ in flera tankar om du ändå har plats så behöver du inte fylla på så ofta.
 
wildeside wildeside skrev:
Ställ in flera tankar om du ändå har plats så behöver du inte fylla på så ofta.
Har du tips på vart man kan köpa tankar?
 
wildeside
Blocket brukar man hitta annonser.
Dow chemical kan man ibland köpa begagnade annars har dom nya tankar.
Se bara till det inte varit farliga ämnen innan.
 
wildeside wildeside skrev:
Blocket brukar man hitta annonser.
Dow chemical kan man ibland köpa begagnade annars har dom nya tankar.
Se bara till det inte varit farliga ämnen innan.

Jag har annars funderat på en större (typ 3kbm) fastmonterad, frågan är bara hur jag ska få dit vatten när den är tom.
 
wildeside
Man pumpar från tank på släpvagn till tanken i boden.
 
wildeside wildeside skrev:
Man pumpar från tank på släpvagn till tanken i boden.
Självklart! #facepalm
 
Tips på IBC tank. Hör med åkeri eller lastbilsverkstad om de har tomma Adblue tankar. Lätta att skölja ur och ofarligt innehåll.
 
B Bjober skrev:
Tips på IBC tank. Hör med åkeri eller lastbilsverkstad om de har tomma Adblue tankar. Lätta att skölja ur och ofarligt innehåll.
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.