Förra sommaren och denna har vår björk sett lite risig ut - den saknar ca 75% av lövverket. Jag inbillar mig att den börjar få tillbaka lite av löven (de närmast stammen ganska högt upp) men det kan vara önsketänkande...
För ca 6 år sedan drog vi vatten o avlopp ca 5-6 meter från björken då en del rötter kan ha rykt. Därefter fyllde vi även upp marken ca 50 cm kring stammen för att anlägga infart. Även detta kan ha haft negativ inverkan.
Så till min fråga: tror ni att den återhämtar sig eller är det hög tid att plocka ner den innan den blåser omkull i någon höststorm?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ajabaja att fylla upp runt stammen. Det är iprincip att jämföra med att ringbarka trädet.

Den kanske kan rädda sig om du gräver upp runt trädet? Jag gissar dock att det är kört.

Har du dessutom fyllt upp runt trädet ligger alla rötter på fel djup och det blir trädet också lesset av.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jo det var en kalkylerad risk att fylla upp runt stammen - har hört att det kan funka i bland. Men jag ska se om jag kan gräva upp och kanske lägga sten istället för jord närmast stammen.
 
Jag lyckades också ta livet av diverse lövträd genom att fylla upp mot stammen.... Den här tråden gjorde mig påmind om att jag borde gå ut såga ner dem istället för att sitta här och häcka.... :D
 
BirgitS
Den björken kommer ju knappast att få nya blad på alla grenarna upptill för de grenarna är nog döda efter minst 2 år utan blad och det innebär stor risk för att de blåser ner i en höststorm och ställer till med stor skada.
 
axxa skrev:
Jo det var en kalkylerad risk att fylla upp runt stammen - har hört att det kan funka i bland. Men jag ska se om jag kan gräva upp och kanske lägga sten istället för jord närmast stammen.
Ja det kan nog funka ibland, jag har har faktiskt själv en stor björk som fått mer än en meter av stammen under mark då tomten fyllts upp. Det är dock väldigt länge sedan (+40år) och björken verkar ha överlevt - den är dock lite senare än andra björkar på våren och löven faller tidigare på hösten.
 
BirgitS
MathiasS skrev:
Ja det kan nog funka ibland, jag har har faktiskt själv en stor björk som fått mer än en meter av stammen under mark då tomten fyllts upp. Det är dock väldigt länge sedan (+40år) och björken verkar ha överlevt - den är dock lite senare än andra björkar på våren och löven faller tidigare på hösten.
Hur är det med proportionen mellan stam och krona och stammens utseende?
Om det var mycket som dog i samband med jorden fylldes på kan man tänka sig att stammen är tjock i förhållande till kronans storlek eller att stammen är tvärt avsmalnande i någonstans i kronan.
 
Den ser helt normal ut. Vet dock inte hur den såg ut innan det fylldes, var inte född då.....
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Den där björken kommer aldrig att återhämta sig. Så fort semestrarna är över bör du ringa någon som kan ta ner den, eller åtminstone ta ner den övre, döda halvan. Annars kommer den blåsa ner inom några år, björk ruttnar snabbt. Och om den där stora björken hamnar på huset, en bil eller ditt utedass kommer det bli massiva skador.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.