Hej.
Jag har precis hittat hit och blivit medlem idag.:)
Jag har en undran ifall någon av er har erfarenheter av att söka tillfälligt bygglov?
Jag har sedan ett drygt år en lite knepig situation som jag delvis hamnat i för att jag gjort som kommunen sagt till mig att göra.:S
I botten finns en idiot:wow: till ordförande i en samfällighetsförening, nåväl detta mynnade ut i att jag blev rekommenderad att söka tillfälligt bygglov för uppförande av byggnader för förvaring av byggmaterial, av en tjänsteman på kommunen.
När jag gjort det får jag avslag pga att dom inte anser det lämpligt:x
Till saken hör att jag har 8,5 mil enkel väg och vill gärna kunna stanna kvar en helg och därför behöver jag någonstans att vara, även vädret kan ju ibland ställa till det.:@ så man behöver ju kunna gå undan i skydd.
Jag har alltså gjort som dom sagt och ändå vart det avslag.
känns lite avslaget just nu:O
Är det nån som vet nå't i ämnet tillfälligt bygglov?
tacksam för svar.
/T
 
Glömde att det inte finns några möjligheter att ställa upp husvagn pga tomtens beskaffenhet.
 
Vilka konsekvenser skulle det bli om du hoppade bygglovet och körde det som svartbygge, vissa kommuner är inte direkt snabba i sin hantering, och då kanske du hinner klart. Det är väl inte många månader det handlar om, då du rest och fått nybygget tätt flytar du grejerna dit. Inget jag rekomenderar dock, då det tar en massa energi och onödigt tjafs med grannar m.m.

Men vad är anledningen till avslag? Om du anpassar dig efter synpunkterna så borde det gå igenom.
 
Det är en lång historia som började för två år sedan, men i princip kan man säga att ordföranden i samfällighetsföreningen inte vill ha gamla bilar där, för dom läcker olja och det förstör dricksvattnet. Det spelar ingen roll att bilarna är besiktade, så han har anmält mig till kommunen, som jag fick veta bara accepterar en bil på varje tomt.
 
Tillägas kan att mina grannarär hur trevliga som helst och det är ingen av dom som klagat på mina bilar 3st varav två är mer el mindre körklara, kommunen är det sista dom vill ha ut har dom sagt, då det tydligen byggts lite "flexibelt" på vissa tomter.
 
C
En bil på varje tomt? Som i att en familj med två personer som jobbar på skilda håll inte får lov att ha varsin bil? Vad är det för dumheter? Den kommunen hade jag flyttat från omedelbart.. :(
 
Om du vill ha ett meningsfullt svar på din fråga behöver du redogöra tydligare för vad det är frågan om. Vad har de gamla bilarna med ditt bygge att göra? Är ordförande en idiot för att han inte vill ha dricksvattnet förstört? Slutar bilar läcka olja när de blir godkända av Bilprovningen? Vad är det du vill bygga egentligen? Det är många frågetecken...
 
Bilarna läcker ingen olja för det första, för det andra påstår han att det är övriga villaägare i området som klagat, vilket dom inte gjort, för jag har pratat med dom, för det tredje vill jag bygga 80+30 kvm men behöver någonstans att förvara byggmaterialet INNAN jag sätter igång själva bygget, har ingen lust att lägga det under en pressening och låta det förstöras eller själas.
 
Förr var det vanligt att bilar drog en del olja, även när de var relativt nya. Man brukade ofta se oljefläckar där bilar stått parkerade. Idag är det mindre vanligt. Jag antar att biltillverkarna idag har bättre material i packningar och snävare toleranser i tillverkningen. Förresten, vad var frågan?
 
Låter som bilarna är problemet, kan du inte börja i rätt ände och ta bort dem? Då kan du också få plats med husvagn.
Sedan har ordföranden ibland det otacksamma jobbet att påtala saker ibland, även om ingen säger det rent ut tror jag de flesta i området skulle vilja ha bort bilarna.
Nu ser jag framför mig tre ras till bilar, men det kanske är tre fint uppställda gamla buickar?
 
Frågan var: Vilket framgår av min tråd, finns det någon här som har erfarenheter av tillfälliga bygglov?
 
C
Men vad har bilarna med ditt tillfälliga bygglov att göra?
 
Hemmavid går alla bygglov, tillfälliga eller inte, på remiss till miljöavdelningen. Säger inte de OK eller kommer med krav för positivt besked så blir det inget.
Ett tillfälligt bygglov är tidsbegränsat, men det är inget som säger att kraven är mindre för det.

Varför blev det avslag? De måste väl lämnat en motivering.
 
Dom ansåg det inte lämpligt.
 
cheetah1: på grund av att jag över vintern ställde 3 bilar på tomten, 2 av bilarna har jag använt som sommarbilar, anmälde ordföranden detta till kommunen och påstod att det var för att andra hade klagat, vilket dom inte har. Bilarna stod alltså inte mer än kanske 6 månader på tomten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.