Är det någon som vet något om tillfälligt bygglov och när man kan få detta?

Vi har ett hus med ett "uthus" bredvid. Dessa byggnader binds samman av ett skärmtak.

Vi får enligt områdesbestämmelser (fritidshusområde) inte lov att bygga ihop byggnaderna men vi skulle ändå vilja försöka att få ok att göra detta. Tanken är att bygga samman byggnaderna med vikdörrar i glas och på så sätt skapa en "vinterträdgård" mellan husen.

Läste dokumentet "Behöver jag bygglov, behöver jag göra bygganmälan" på Boverket.se. Där stod det att man kan få "tillfälligt bygglov" för byggnation som inte helt följer reglerna. Man kan få bygglov fem år i taget, max 10 år.

Tror någon att tillfälligt bygglov skulle kunna vara en möjlig lösning, eller används det bara för uteserveringar?
 
Jag har varit med om att få tillfälliga bygglov för i praktiken permanenta åtgärder. Men det har varit på fastigheter där detaljplaneändring varit aktuell. Man har då beviljat tillfälligt bygglov i avvaktan på att DP skulle ändras så att permanent bygglov kan ges.

Men jag skulle gissa att om inga sådana förhållanden föreligger, är det svårt att få tillfälligt bygglov beviljat för en permanent åtgärd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.