Hej!

Innan fasta dragningen av elkabel till garaget är klart och inkopplat nästa vecka skulle jag behöva få igång lysrören och något eluttag. Hur kopplar jag till elcentralen (som är monterad och klar och alla kablar dragna till lampor osv) i garaget en förlängningssladd från huset (ca 7 m)? Tänkte använda en ordentlig kabel med stickpropp till en kontakt med 10 A som borde klara ca 2300 W från huset. Det jag undrar över är om jag måste vara noga (och veta) vilken som kopplas till ledare och vilken till nollplinten i elcentralen i garaget? Och visst kopplar jag till den första ledaren (från vänster) av de tre svarta i elcentralen vid huvudbrytaren? Den gulgröna jordkabeln känns given vart den ska i skåpet men är väl lika bra att fråga ändå. Denna inkoppling skall användas någon timma för städning och inplockning av grejer ska tilläggas men vill såklart få det rätt och säkert. Tack på förhand och jag uppskattar svar så snabbt som möjligt från någon som verkligen vet!
 
Bild?

Grundsvaret är att detta går inte.
I andra hand kan du göra en fast inkoppling av förlängningssladden, i en central på utgående grupp, eller i en kopplingsdosa/uttag.
I tredje hand bör du använda CEE-don (trefasuttag) så att du har kontroll på fas, nolla och skyddsjord.
I fjärde hand kan du fundera på en "vanlig" schukstickpropp, men endast under förutsättning att det finns en JFB i garagets central. Du bör (ska) se till att stickproppen är "rätt vänd" så att du har kontroll på vilken ledare som är fas och vilken som är nolla.
Saknas JFB så är det slut på alternativ.

När du väl hittat en metod som säkerställer att de tre ledarna är kända så kan kabeln kopplas in i garagets central enligt:
- Fas (L) kopplas till huvudbrytaren (du får bygla de tre faserna där).
- Nolla (N) kopplas till JFBn
- Skyddsjord (PE) till PE-plinten.
 
Tack för utförligt och välskrivet svar! Är inte hemma nu så jag kan ta en bild. Det finns jordfelsbrytare i centralen i garaget men det verkar hjälpa mig föga när jag inte har möjlighet att ta reda att stickproppen är rättvänd då det är det alternativet som ligger närmast till hands:( Hur gör man det förresten? Verkar krångligare än det är värt men man lär sig alltid nåt.
 
För en som har mätinstrument, verktyg och kunskap är det inte många minuters jobb att koppla in en tillfällig kabel. Om du inte kan säkerställa vilket hål som är fasen i ett uttag så tror jag inte jag vill försöka förklara, det blir lätt fel och farligt. (Du måste ju även säkerställa att ingen kan vända på stickproppen...) Då kan det vara bättre att göra en fast inkoppling på lämpligt ställe.
 
el12345678 skrev:
Innan fasta dragningen av elkabel till garaget är klart och inkopplat nästa vecka skulle jag behöva få igång lysrören och något eluttag.
Om nu allt kommer att vara klart så snart är det då inte enklast att bara dra en förlängningskabel från lämpligt vägguttag. Något i denna stil kanske.

el_kabelvinda-25m_stor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Absolut inte optimalt för permanent nyttjande men för att driva en bygglampa och en dammsugare kortare perioder borde det fungera utmärkt. Eller missförstår jag helt vad du vill uppnå?

Välkommen till forumet för övrigt!
 
  • Gilla
el12345678 och 1 till
  • Laddar…
Lysrören i taket var önskemålet.
 
Bo.Siltberg skrev:
Lysrören i taket var önskemålet.
Önskemålet ja, men man får inte alltid som man vill. ;) Jag tänkte mest om att man behövde el under en veckas tid för: "Denna inkoppling skall användas någon timma för städning och inplockning av grejer ska tilläggas men vill såklart få det rätt och säkert", så kanske en bygglampa kan duga mer än väl.
 
Det tycker jag också!
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Så sant att det skulle fungera, men det skulle vara så mycket trevligare med smygpremiär och förkovra sig därute. Trodde det gick att lösa rätt så enkelt genom att bara gå in via elcentralen (som det då gör med viss möda) men det verkar kräva mer arbete än det är värt det. Tack för all hjälp!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.