Mors,

Bor i ett hus från 1972 där alla rum har trägolv direkt ovanpå betong. Vintertid blir det rejält kallt och speciellt i sovrummet då denna ligger längst ifrån varmluftpumpen. Innan jag hittar någon permanent lösning ville jag kolla rekommendationer gällande bra lösning för vintern. Tidigare år har jag haft ett element vilket har fungerat bra. Men i år väntas elpriserna skjuta i höjden, så jag tänkte på en alternativ lösning där jag tillfälligt isolerar golvet men någon typ av matta.

Rummet i sig är endast 12 kvm så det skulle vara ganska enkelt att fylla. Min fråga är dock vilket material som isolerar bäst mot kyla, som tåls att gå på och som är enkel att förvara under sommarhalvåret?
 
En tjock heltäckningsmatta borde ge viss effekt och isolera. Men man behöver hålla koll på att fuktkvoten i trägolvet inte stiger över 17% med tiden.
 
J Josth skrev:
En tjock heltäckningsmatta borde ge viss effekt och isolera. Men man behöver hålla koll på att fuktkvoten i trägolvet inte stiger över 17% med tiden.
Min första tanke var att lägga yogamattor över hela golvet haha. Dom går att rulla ihop och är ungefär 1 cm tjocka. Lite osäker på hur väl dom isolerar dock?

7a3a7d_261db9ffc9ff4eba83914330462c8c7e~mv2.jpeg
 
Standard vid nybyggen tror jag är 300mm isolering i golv. Om det är mycket dåligt isolerat kanske så lite som 50mm skulle göra skillnad. Visst går det att lägga cellplastskivor på golvet och täcka med en billig parkett. Men hur stort blir jobbet? Vilken blir besparingen? Kan du leva med trappsteget in i rummet? Jag tror att det gäller att lägga både insatsen och förväntningarna på rätt nivå. Lägger du en matta på golvet så känns det inte lika kallt att kliva på. Därmed kanske du kan klara dig med den lägre temperaturen som blir när du tar bort elementet. Men räkna inte med att det blir märkbart varmare av mattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.