Jag har gjort om undergolvet i en hall som det gränsar ca 4 andra rum till. Jag passade då på att sänka nivån på golvet. I framtiden när jag renoverar de övriga rummen så ska jag sänka golvnivån där också. Men nu skulle jag behöva komma upp i nivå i den sänkta hallen. Det ligger 22mm golvspån där nu. Jag skulle behöva komma upp ca 30mm för att komma i nivå med de övriga golven. Jag funderar på att lägga 30mm cellplast och parkett direkt på cellplasten. Det är 15mm parkettgolv. Så det känns ganska stadigt. När jag läser på Khärs anvisningar så ska det vara ok att lägga golv på cellplast. Men cellplasten måste klara en del last. Cellplasten på Bauhaus är S100. Den uppfyllen inte rikgt Kährs krav. Fast och andra sidan ska det här bara ligga några år. Det är inte heller några tunga möbler eller annan konstant last i den här hallen. Det är bara gångstråk.

Är det någon annan som gjort något liknande?
 
MrJay
XPS 30mm, den tål all last du kan tänkas belasta den med
 
Var finner jag 30mm XPS? Eller möjligen 20mm. Det kan hända att det räcker att höja 20mm.
 
Mja. Jag försökte mig just på något liknande och det var ingen bra idé.
 
Vad hände? Berätta gärna.

Jag testade och lägga ut en frigolitskiva med några ihopsatta golvbitarvuppe på. Det känns tvärstumt. Men det kanske ger med sig med tiden?
 
MrJay
O Olf Oggler skrev:
Var finner jag 30mm XPS? Eller möjligen 20mm. Det kan hända att det räcker att höja 20mm.
Jag har ganska mycket av både 20mm och 30mm XPS själv... inköpt via Beijer men vad jag kommer ihåg hade vår lokala XL-Bygg det på lager
 
Vill du sälja 10 kvadrat?
 
MrJay
O Olf Oggler skrev:
Vill du sälja 10 kvadrat?
Skulle jag säkert kunna förutsatt att du bor i Östergötland, har ingen lust att hålla på med frakt och dylikt. Måste isf. också kolla hur mycket jag har exakt då vi använder en del för att skydda våra golv. Annars kan du alltid kolla med XL Bygg som sagt
 
Ni som provat med vanlig simpel cellplast. Vad har problemet varit? Mattas cellplasten med tiden när man går på golvet?
 
O Olf Oggler skrev:
Ni som provat med vanlig simpel cellplast. Vad har problemet varit? Mattas cellplasten med tiden när man går på golvet?
Ja, ungefär så. Problemet är att det blir stora punktlaster när t ex 100kg Ricebridge fokuseras på högst två fötter stl 44.
 
Vanlig billig cellplast från bauhaus verkar klara ca 100kPa under kortare tid. Det blir ca 10 ton per kvadratmeter. Med andra ord ca 100kg per kvadratdecimeter. Ja, och det låter ju som att det är på gränsen till OK. Jag kan tänka mig att en 15mm parkett sprider trycket ganska väl. Men vid hörn och kanter kanske det kommer svikta.

Borde inte tjockleken på cellplasten spela roll i det här sammanhanget. Om det är ett ganska tunt lager cellplast på 20mm så kanske den procentuella deformationen inte märks så mkt.

XPS är ju inte så lätt att få tag på. Det är leveranstider. Fraktkostnader. Samt att man måste köpa hela paket osv. Kort sagt blir det en dyr historia. Då är det nog billigare att lägga in ett extra lager golvspån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.