Hej,

Vi kommer snart att lägga om vårt tak. Detta kändes som ett gyllene tillfälle att se över ventilationslösningen som idag är självdrag. Förutom att vi inte eldar i murstocken i någon större utsträckning så har jag också upptäckt fel på existerade rör.
Det är gamla aspeströr som vi har, tillluft genom snurrventiler samt fönster.

Jag vill passa på att göra om vår ventilation främst för att:

1. Det finns ett rör med skada på, ett rör som inte ens är ansluten till murstocken, ett rör som endast till hälften är ansluten till murstocken (stor glipa på ovansidan)

2. På övervåningen, inredd vind finns ingen frånluft alls.

3. Infästning av aspestkanalerna känns bristfälliga, tror att det fuskades vid förra takbytet.

4. Självdraget funkar nog inte så bra på sommarhalvåret.

Dock skall tilläggas att jag aldrig upplevt dålig luft i huset, förutom i sovrummet i den inredda vinden.


Min första tanke var att vid takbytet slita bort alla aspeströr från kattvinden, installera mekanisk frånluft och ansluta nya ventilationstrummor till de gamla självdragsrören som går från kattvind ner till alla frånlufsutsug.
Tanken med detta är ju att vi själv kan styra frånluften via fläktens varvtal, så inget blir egentligen sämre än det är nu, med den skillnaden att vi även skulle kunna få frånluft från övervåningen samt forcera ut luften snabbare om vi vill.

Självklart hade det varit trevligt med en FTX lösningen men jag tror det blir för stort ingrepp i huset för tillluften (totalt 3 våningsplan)

Har hört talas om återvinning av frånluft via batteri som bergvärmepumpen skulle kunna kopplas in på, men är osäker om det är en investering som kan räknas hem.

Någon som har gjort liknande resa själv eller har åsikter på vad den bästa lösninge är?
Tips på vilka aggregat som skulle kunna passa?

Tacksam för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.