Hallå.

Har tänkt bygga till huset i sommar med 20vkm, huset är från 60-talet och har källare men tillbygget blir med platta på mark med golvvärme. Firman som ska gjuta plattan skulle packa upp med makadam så att plattan kommer i samma "golv nivå" som resten av huset. Är det vanligt att man gör så eller brukar man göra på annat sätt?
 
gnarp83 skrev:
Hallå.

Har tänkt bygga till huset i sommar med 20vkm, huset är från 60-talet och har källare men tillbygget blir med platta på mark med golvvärme. Firman som ska gjuta plattan skulle packa upp med makadam så att plattan kommer i samma "golv nivå" som resten av huset. Är det vanligt att man gör så eller brukar man göra på annat sätt?
Ja fast med isolering under är väl att föredra, men förmodar att det är tänkt så.
 
Det beror väl på hur högt det blir. Jag har byggt ut med källare även i utbyggnaden. Golvet på bottenvåningen är cirka 120cm över mark så det skulle sett väldigt märkligt ut att fylla upp med makadam.
 
Först ska dom packa upp med makadam sen l-profiler sen cellplast sen gjuter dom in plaströr för golvvärme. Tycker också att det skulle se lite konstigt ut. Eller finns det l-profiler som är 80-90 cm höga?
 
Hejsan

Har gjort samma sak hos mig men jag gjorde så att jag grävde ur lade grus murade upp ram av lecka lika högt som befintlig grund. Sedan häde vi makadam i botten sedan isolering och slutligen gjör i ramen för att få samma sockelhöjd och golvnivå

Hansson
 
Varför inte bygga källare på den nya delen också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.