Hej,

Jag tänkte komma med en fråga som jag vet att det är otroligt svårt att svara på men jag ska ge så mycket information som möjligt och vill bara veta om priserna jag fått är rimliga eller inte.

Bakgrund, vi har ett hus i två plan med källare, tegelfasad på samtliga sidor och upp till nocken på gavlarna och med timrad stomme.
Detta ska nu förlängas på gaveln och endast i ett plan, förlängningen blir 2m djup och huset är 7,70 brett, det som ska göras är att det ska grävas bort massa, på gaveln, läggas nytt dräneringsrör och isolera med pordrän på den sidan. Därefter återfyllas med singel el motsvarande och muras upp för att komma i våg med befintligt golv. Stomme av trä, takstolar med tillräcklig lutning för betongpannor men vi har valt profilerad plåt i hela skivor för att hålla kostnaderna nere. Fasaden blir vanlig träpanel med lockläkt. Totalt 5 fönsterpar och en altandörr, normalt med el, dvs ett par strömbrytare, vägguttag och taklampsuttag.

Väggips och golvspån lägger vi själva eftersom vi renoverar de rummen som förlängs i samband med detta. Till sist öppnas den nuvarande ytterväggen upp till nybyggnaden, det krävs bara en normal avväxling eftersom hjärtväggen fortsätter ut i tillbyggnaden.

Nåja nu till mitt dilemma, på dessa 15 kvadratmeter som inte innehåller något extraordinärt så har vi fått ett preliminärpris av två firmor. Den första vill ha 325.000 och den andra uppskattade jobbet till ca 250.000 men båda ville återkomma med offerter skriftligen efter att ha räknat vilket är jättebra men jag känner att de är ute lite väl högt initialt. Eller är jag kvar i någon gammal värld där det borde vara billigare?

Börjar faktiskt fundera på att ta delentreprenad och göra vissa moment själv (detta är vårt tredje hus så vi har lite koll på vad arbetet tar i tid och pengar om vi gör det själva). Det var just tid vi ville spara men det finns en smärtgräns som vi känner att vi hamnar väldigt nära.

Tacksam för alla tips av er som orkade igenom all texten. :)
 
Det låter mycke! genom att ta olika företag för de olika jobben låter vettigare. Tex. grävjobben och markberedning från ett bolag. själv gjorde jag så och det blev avsevärt mycke billigare. sen murning å stommen från en firma samt låta dem göra klart utsidan sen fortsätter man själv inomhus. Lycka till!
 
Tackar för svaret, har lagt ner tanken på att få ett fast pris. I ena fallet blev det 25.000 per kvm och i ett annat dryg 20.000, delar upp jobbet i olika moment nu och är nere på ca 13.000 per kvm.

Klart jag förstår att man vill ha marginaler på saker och ting men detta var helt sjukt.
 
Om ni redan låtit bygga två hus och, som sagt, vet lite vad det handlar om borde ni våga bygga på löpande räkning. Detta är ett enkelt objekt, som ni lätt bör kunna bevaka själva. Har ni inte på vägen träffat sådana entreprenörer som visat sig särskilt pålitliga?
 
Njae vi har inte byggt två hus men ägt och byggt om och renoverat båda dessa tidigare. Men löpande blir det, första grävtaget tas på onsdag. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.