Hej,
jag vill renovera samt bygga ut mitt hus ordentligt.
En arkitekt kan ju rita hur det kan komma att se ut, men kan arkitekten se om de praktiska förutsättningarna för en tillbyggnad finns .

Håller väggarna för en övervåning exempelvis..
Mvh..
 
Arkitekten ritar utbyggnaden och ev ändringar i befintligt hus efter dina behov och han skall också, om han är duktig, kunna finna bra, estetiska och ekonomiska lösningar. Han skall absolut kunna se de praktiska förutsättningarna. Däremot brukar han inte själv göra konstruktionsritningar utan dessa görs av en konstruktör. I många fall samarbetar de bägge för ett ultimat resultat. Konstruktionsritningen brukar ligga 'utanför' arkitektarvodet om inte arkitektkontoret har egna konstruktörer.
 
yonna skrev:
Arkitekten ritar utbyggnaden och ev ändringar i befintligt hus efter dina behov och han skall också, om han är duktig, kunna finna bra, estetiska och ekonomiska lösningar. Han skall absolut kunna se de praktiska förutsättningarna. Däremot brukar han inte själv göra konstruktionsritningar utan dessa görs av en konstruktör. I många fall samarbetar de bägge för ett ultimat resultat. Konstruktionsritningen brukar ligga 'utanför' arkitektarvodet om inte arkitektkontoret har egna konstruktörer.
Oftast har ju byggfirmorna en känsla för konstruktioner också om det inte är väldigt udda/speciella lösningar. Så gjorde vi iaf - vi lät en arkitekt rita på utbyggnaden (väldigt enkelt byggde bara till en del på gavlen på huset) och sedan fick entreprenören bestämma konstruktionen!
 
Ja visst har du rätt där! Ta upp diskussionen med din byggentreprenör.

 
Ja ,
då blir det till att kontakta någon lokal byggare i första skedet.
Vill det sig väl, kanske det räcker med det.
Jag ska "bara" förlänga huset med ca.4 *10m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.