Hej!

Vi planerar att göra en tillbyggnad på vår villa och undrar hur nära borrhålet för bergvärmen tillbyggnaden kan gå. Kan den t.o.m. gå över hålet? Spelar det någon roll vilken grund man väljer?

Tacksam för hjälp!
/Filijoxan
 
Att bygga nära tror jag inte är ngt. problem, så länge man inte skadar slangen med grävningen. Jag tror inte att det finns någon strikt regel som förbjuder att du bygger över hålet heller. Men man kan ju vilja byta slangen i hålet ngn. gång. I så fall räcker det inte med att jobba nere i en krypgrund, utan då behövs det arbetshöjd för att vinscha upp slangen.

man kan ju ev. bita i det sura äpplet och borra nytt hål istället för att plocka upp slangen ur det bef, om det skulle behövas.. Kostnad ca 70 000.

Det kan finnas ett brandskyddsskäl att inte ha hus över hålet. Från hålet och ner i hålet går det slang. Men inomhus måste brinevätskan gå i metallrör. Vätskan är brandfarlig (sprit). Koncentrationen ligger precis under gränsen för sprängämnesreglerna, hade den varit 1% starkare så hade det krävts att rör och värmepump kapslats in med stötvågsbarriär och splitterskydd. Man vill inte ha 400l brandfarlig vätska inomhus som kan läcka ut om en brand bränner av en plastslang. I praktiken lär det inte vara ngn risk om den är nedgrävd under huset, men det kan finnas regler.
 
Filijoxan skrev:
Hej!

Vi planerar att göra en tillbyggnad på vår villa och undrar hur nära borrhålet för bergvärmen tillbyggnaden kan gå. Kan den t.o.m. gå över hålet? Spelar det någon roll vilken grund man väljer?

Tacksam för hjälp!
/Filijoxan
Jag funderade förut på utbyggnad över bergvärmehål och kontaktade boverket för att få klarhet. De skickade mig vidare till branchföreningen "Svenska kyl&värmepumpsföreningen" som svarade:
___________________________________________________
Du kan nog “bygga in” hålet men tänk på följande:
1. Använd metallrör ovanför hålet (brandrisk).

2. Se till så att alla kopplingar på toppen av brunnen är åtkomliga.

3. Se till så att du kan dra upp slangarna ur hålet genom t ex en lucka.

4. Se till så att hålet kan gjutas igen någon gång i framtiden om det skulle krävas.

5. Kondensvatten från kalla delar (om det blir så) skall ledas bort (t ex ned under plasttäckning).


Det var allt jag kom att tänka på just nu… allt är inte lag ännu men kan komma att bli.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sista meningen tolkar jag som att det diskuteras att lägga in vissa av dessa punkter i boverkets regler.
 
T
När vi borrade för bergvärme vid vårt hus sa installatören att det var önskvärt att inte lägga borrhålet för nära huset på grund av risk för sättningar. Deras rekommendation var 4 m från fasad.

Vi har källare och det är ganska lerig jord så det finns en risk att det kan påverka grundmuren om borrhålet blir så kallt att marken fryser runt om den.

Avståndet 4m är det som nämns i Normbrunn 07 som är ett vägledande dokument framtaget av SGU och Geotec med flera som stöd för entreprenörer och beställare. Men de skriver också att det kan behöva ökas beroende på de lokala förhållandena.

Sök på Normbrunn 07 på nätet och läs checklistan på slutet, punkt 1.4 tar upp den här frågan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.