Hej
Vi går i funderingarna att göra en tillbyggnad i vinkel till nuvarande hus. Tanken är att vi vill ha ett sadeltak som då byggs in mot nuvarande tak där sista "takstolen" på tillbyggnaden ligger ner mot råsponten på nuvarande tak.
Problemet är bara att på nuvarande tak har jag ingen råspont. Vi har något som kallas internitskivor som jag tror innehåller asbest. Ovanpå detta ligger ett klassiskt 70 tals eternittak.

Detta är dock i bra skick, det är nyligen ommålat och ser snyggt ut och snustorrt så jag ser ingen mening att lägga om detta de närmsta 10-15 åren i alla fall. Tillbyggnaden beräknas kosta en väldig massa pengar och jag tänker inte låna, därav vill jag heller inte dra på mig att lägga om hela taket på villan.

Frågan är bara - kan (och i så fall hur) man ansluta ett nytt tak mot denna gamla takbyggnad på ett säkert sätt?

Huset är ett LB hus 1plans med källare från -75
 
ingen som har någon ide? Har sett ett annat hus i denna regionen som liknar mitt och de har byggt ut en vinterträdgård från huset på sättet jag beskriver. Skall kanske åka dit och knacka på och fråga helt enketl
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.