Ska bygga ut nuvarande hus (isolerat fritidshus 60 kvm, självdrag, elradiatorer och kamin som uppvärmning) med en tillbyggnad på cirka 150 kvm. Delarna kommer kopplas ihop enligt konstens alla regler. Det jag funderar på är kombinationen gammalt/nytt vad gäller täthet och ventilation. Den nya delen kommer vad jag förmodar vara plastad och bra mycket tätare än nuvarande hus.

Inte kommit så långt i de här funderingar själv så behöver hjälp av erfarna och kunniga.

Har läst om många andra som hjälp med sin bryderier så tacksam för idéer och tips!
 
Året runt? Vilken typ av konstruktion och isolering? Ventilation ? Uppvärmning ?
 
Ja, året runt-boende. Ventilation och uppvärmning i den nya delen är sådant som jag behöver ta ställning till utifrån det jag landar i. Vill helst inte behöva isolera/täta om befintligt hus allt för mycket.

I nuvarande hus så är det öppet i nock. Ej tilläggsisolerat i taket. Gissningsvis 10-15 cm isolering där. I väggar tilläggsisolerat. Gissningsvis 15-20 cm totalt. Blev osäker nu. Behöver kolla detta närmare.
 
Jag föredrar en lösning utan plast. Diffussionsöppet i tak och väggar, kanske lösull som sprutas in i tak/väggar. Finns även för golvbjälklag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.