Halloj,

Jag har ett gammalt timmerhus i souterräng från 20-talet som av förra ägaren fick en tillbyggnad 2010 på släntsidan.

Tillbyggnaden består av platta på mark, betonghålsten i väggarna på nedervåningen (oinrett idag, jag har det som verkstad) och en köksdel på övervåningen i tillbyggnaden.

Jag märkte att golvet rest sig på ett ställe i skarven mellan gamla och nya delen, och när jag plockat bort klickgolvet insåg jag att hela tillbyggnaden har vridit sig något och att orsaken till att golvet rest sig är att spånskivorna tryckts ihop.

Inga sprickor i väggar varken på över eller nedervåningen.

Det är inga jättestora glipor, men det har separerat kanske 10mm på ena sidan, och klämts ihop på andra sidan skarven.

Är det här normalt? Tillbyggnaden lär ju sätta sig en del på 14 år och den gamla delen har ju haft 100 år på sig att hitta sin plats tänker jag.

Mätmått som visar en 10mm glipa mellan spånskivor på ett golv i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är största springan. Man kan ju se att noten separerat.

Golvvinkel som visar en glipa där nya och gamla delen av ett hus möts, med synlig separation vid noten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är skarven där glipan uppstått. Bortre delen är där det separerat mest.

Ignorera spacklet, det är inga sprickor i väggen 😁
 
Jag skulle säga att det är helt normalt att byggnadsdelar med helt olika ålder och dessutom helt olika material och byggnadsteknik rör sig i förhållande till varandra. Tittar man längst bort i bild vid golvlisten under fönstret verkar också den vänstra halvan sjunkit något?

Lösningen är att ha en dilatationsfog i skarven mellan byggnadsdelarna som kan ta upp rörelserna så att inte golvet behöver deformeras.
 
B b8q skrev:
Jag skulle säga att det är helt normalt att byggnadsdelar med helt olika ålder och dessutom helt olika material och byggnadsteknik rör sig i förhållande till varandra. Tittar man längst bort i bild vid golvlisten under fönstret verkar också den vänstra halvan sjunkit något?

Lösningen är att ha en dilatationsfog i skarven mellan byggnadsdelarna som kan ta upp rörelserna så att inte golvet behöver deformeras.
Skönt att få en second opinion på att jag inte är helt ute och cyklar.

Jag tänker att jag sågar upp lite där det klämts ihop och ger golvet en extra cm att expandera på så att det kan lägga sig igen.

Spånskivan är inte skruvad om byggaren inte dragit den i fjädern, så jag ska nog gå över det och tokskruva också så att det håller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.