Hej!
Jag har inte någon särskild kunskap om hus och tillbyggnader.
Vi letar dock efter ett hus och gärna ett med "själ" men som är i rätt bra skick, eftersom vi inte kan så mkt om renovering osv. (Jag är dock rätt händig och klarar det mesta om jag ger mig fan på det)

Vad tror ni om detta?
http://beskrivningar.capitex.se/ObjDesc.aspx?GUID=465QCAI4TP66M5F7&TYP=CMVilla&skin=ronninge&hnapp=1

Har varken varit på visning eller sett besiktningen ännu (mailet mäklaren och bett om den) men om man tillåter sig att drömma så skulle jag vilja fixa bergvärme och bygga ut eller snarare bygga om dem redan utbyggda delen vid entrén så att det istället blir en i 2 eller 3 våningar med källaren. Ett sovrum på övervåningen och ett badrum samt större hall på nedervåningen.

vill även göra detta på ett sätt som hedrar husets historia. Alltså försöka göra det i en tidsenlig stil.

hur mycket kan det kosta?
förstår att det nästan är omöjligt att säga men försök gärna ;-)

Och en fråga till! Hur stor chans tror ni det är att det finns vackra trägolv dolda under plastmattorna? Eller finare tak under dom där skivorna?

verkar det galet?
 
Vill inte kommentera byggnaden och renoveringarna.

Däremot är det högst oklart om det är fint trägolv under plastmattorna. Hos mig har det varit två varianter. En del där det låg tunna masonitskivor för trägolvet och andra golv där man rivit ut det gamla trägolvet, lagt nya reglar och sedan satt på tjockare skivor som underlag för plastmattorna.
 
Jag tror inte det blir så snyggt att bygga på tillbyggnaden med en våning till, brukar gå förbi där då vi bor i närheten. Däremot kan du få lite tips och bygginspiration från din nya granne (jag alltså) som helrenoverat sitt hus från 1910. Jag har även bergvärmekonverterat.

Om ni skulle flytta in i vårt trevliga område, skicka ett pm.
 
z9leca:
tack för svar!
Det skulle i så fall bli tal om att riva den första tillbyggnaden och byta ut den mot en ny och större. Den första är inte i så bra skick och jag skulle inte vilja göra ingrepp på något nytt ställe i fasaden samt att det blir mest praktiskt planlösningsmässigt om man inte vill förändra så mkt inuti övriga huset (planritningsmässigt).

hur mycket tror du det jag pratar om skulle kosta bara på ett ungefär?
Är det galet att flytta till ett sekelskifteshus med renoveringsvehov om man är helt okunnig? (Men inte rädd att läsa sig och arbeta fysiskt, jag har tex gjutit betongbänkskivor till köket och lagt klinker tidigare)

kul att du renoverat ett gammalt hus! Tror jag vet vilket och det är väldigt vackert!
 
Det låter som en god idé att ersätta den nuvarande (och inte helt snygga) tillbyggnaden med en större, som passar huset lite bättre. Man kan ju tänka sig många fina alternativ.

Kostnad är väldigt svårt att säga på rak arm. Kanske 21000/m2 om du lägger ut en del och gör en del själv. Lite svävande svar men det är ju också en lite svävande fråga :)

Ja, det är inte helt ogalet men vill man jobba och lära sig för att man har ett genuint intresse av gamla hus så tycker jag inte man ska låta sig avskräckas. En bra förutsättning är att man/fru/sambo är införstådd och delar intresset. En annan bra grej är att inte ha en nyfödd som vi hade.

Ekonomi är en annan aspekt att ta hänsyn till. Ska man bo länge kan nybyggt bli billigare... men då är det själlöst förstås :) Och så får man ju inte en fin gammal uppvuxen trädgård.

Tack för berömmet om det nu är vårt hus du tänker på.
 
Ett förtydligande angående kostnaden på dryga 20000 per kvadratmeter - det avser tillbyggnad förstås och inte renovering/förbättring av gamla ytskikt.

Undras om säljaren har kvar originalfönstren...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.