Ok, ska bygga ut huset, fått några offerter, både på färdig platta och enbart färdrig grusbädd.
Ena firman som lämnade offert på färdig platta låg precis på mitt maxtak för detta moment och kunde börja med en veckas varsel.
När startbeskedet kom fick jag inte tag i honom. Tillslut när jag fick kontakt så skulle han kolla kalendern och återkomma, därefter svarar han varken på samtal sms eller ringer tillbaks trots voicemail.

Offerten på färdig grusbädd som jag fick in är från en kompis till denna förstnämnde så jag är inte så säker på att det kommer levereras något ifrån denne person heller, som jag förövrigt inte lyckats få ett telefonnummer till.

Nästa firma som lämnat offert hade spaltat upp kostnader för olika moment väldigt fint, men vissa av dessa kostnader kändes väldigt saltade, jag mailade tillbaka lite frågor, har försökt ringa och följa upp mitt mail men inte lyckats få någon kontakt med dem. Detta pris var 40,000kr högre än den första:

Nedan bild beskriver vad som ska göras, platsen är Ösmo (Nynäshamns kommun), marken är lerjord utan överraskningar.

Uppskattningar av tidsåtgång både från flera företag som jag förfrågat men som inte haft tid,samt min egen uppfattning utifrån erfarenhet av att bygga huset och garaget är som följer:

Schaktning samt bygga upp färdig grusbädd 2 dagar
Sätta kantelement, golvvärme armering 2 dagar
gjutning 1 dag (ok, det tar bara några timmar men lättast att räkna med en dag).

5 Kbm Betong, inkl transport, lossning och moms 12500kr (kan ev. behövas pump om det inte kan få en liten bil att leverera betongen)
Material till plattan komplett med golvvärmen 30000kr om jag köper via webbsidor.

Hur skulle era uppskattningar se ut för detta?
Tankar, åsikter?



Illustration av husgrund med mått och specifikationer för schaktning, gjutning och golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag förstår inte exakt vad som är din fråga eller vad du vill ha hjälp av från forumets expertis.

Men, den tidsåtgång för markbädd och att bygga formen som du nämner känns realistisk, men absolut inte saltade.
Priset för material känns oxå realistiskt, men inte heller här verkar det vara saltat. Vem ska utföra gjutningen, sloda, väga av med laser och glätta? Har du budgeterat för det? Hur är det med gruset, det lär väl behövas ett par lass, ingår det i materialet till plattan? Ska det vara något avlopp under plattan?
 
  • Gilla
moken
  • Laddar…
Nä de uppskattade tiderna och priserna är vad jag uppskattat själv, ville stämma av om de uppleva som realistiska även av fler, Samt få era uppskattningar om totalkostnad för detta.
 
G Gabbe1 skrev:
Jag förstår inte exakt vad som är din fråga eller vad du vill ha hjälp av från forumets expertis.

Men, den tidsåtgång för markbädd och att bygga formen som du nämner känns realistisk, men absolut inte saltade.
Priset för material känns oxå realistiskt, men inte heller här verkar det vara saltat. Vem ska utföra gjutningen, sloda, väga av med laser och glätta? Har du budgeterat för det? Hur är det med gruset, det lär väl behövas ett par lass, ingår det i materialet till plattan? Ska det vara något avlopp under plattan?
Mer förtydligande :) GIck inte att editera ursprungsinläögget vad jag kunde se.

Alltså, ja en prisuppskattning på vad det skulle kosta totalt att lägga ut jobbet och få en färdig platta på mark via firma var det jag egentligen ville få fram.
De uppskattningar jag skrivit på tider är eg. vad jag själv (samt vissa firmor som inte haft tid att ta jobbet) sagt som ca tider.
Att vibbra, sloda etc skulle då vara den heldagen jag skrivit in för gjutning.
Inga grus eller deponi av schaktmassor hade jag med i materialposten utan det avsåg bara allt ovan grusbädd.
 
Jag har bara erfarenhet av att bygga själv.
Tidigare i år byggde jag en 95 m2 platta med klassiska 400mm höga kantelement, 3x100 mm isolering och "standard" armering.
Allt material (ink betong, golvvärmeslang, fördelare, elpanna, tjälisolering och markduk) till denna platta gick på ganska precis 78 k, men då hade jag tur och beställde all cellplast innan prishöjningarna. I detta pris ingår inget markarbete och inget kross. Sen fick jag betala ytterligare ca 10 k för hjälp med gjutning och glättning.

Jag vet inte om du blir hjälpt av denna input.
 
  • Gilla
moken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.