Hej!

Sitter och spånar på hur vi skulle kunna få till lite mer boyta. På framsidan av vårt hus har vi en fastubro eller vad man ska kalla det. Det går en trätrappa upp till en liten "minialtan" med trall (som vilar på betongväggar, som blir som ett litet minirum med ca midje eller brösthöjd). Fick då en tanke att precis där hade varit ett bra ställe att bygga ut en del av huset. Tänker mig max 15kvm pga bygglovsbefriad och begränsade bestämmelse i detaljplan.

Googlade lite och hittade lite bilder på hur jag tänker mig. Men frågan är om det är tillåtet? Är det bara altaner och uterum som får stå på pelare? Eller kan man bygga ut en del av huset så?

http://www.citybygg.nu/uploads/1/6/5/1/16511382/51726_orig.jpg
(bild lånad från Citybyggs hemsida)

Tänkte mest för att slippa ändra hela grunden, dränering osv, då vi har källare under huset. Det skulle ju innebära mindre arbete, tid och kostnad också.

Är det helt out of the question eller skulle det kunna vara ett alternativ? Någon som har koll på det? Om inte, vet ni vart man kan hitta svar om det?
 
Klart det är möjligt. Plintgrund kallas det. Men du bör nog ta in fackman för att avgöra vad som passar bäst i ditt fall.
 
Tosse skrev:
Klart det är möjligt. Plintgrund kallas det. Men du bör nog ta in fackman för att avgöra vad som passar bäst i ditt fall.
Tack. Med ett namn på det, blir det lättare att hitta information :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.