Hej,

Vi vill göra en tillbyggnad på vårt hus och tyvärr är själva bergvärmehålet placerat precis där vi vill bygga ut.
Hålet ligger idag på garageinfarten under ett brunnslock. Huset ska förlängas ut över bergvärmehålet och nuvarande garaget och hela källarvåningen kommer att renoveras med isolerad platta med golvvärme. Källarvåningen är inte nedgrävd på den sida vi ska bygga ut utan det kommer bli som en sutterängvåning, så nivån i höjdledd på hålet är nog inga problem.

Jag funderar på 3 olika alternativ:

1. Att låta det vara en inspektionslucka i källargolvet där nuvarande brunnslocket är. Dock har jag hört att det kan bli problem med radon ( vi har endast 30 Bq i huset så tror inte att vi har speciellt mycket problem med radon i marken, men man vet inte när det handlar om 140 meters hål.)

2. Att gjuta igen över hålet och göra en kulvert för slangarna under den isolerade plattan. Skulle det uppstå problem i framtiden som inte går att lösa så får vi helt enkelt borra ett nytt hål och dra om slangarna.

3. Att borra ett nytt hål direkt. Borrningen är en förhållandevis billig kostnad i sammanhanget - nu när vi ändå ska bygga om och investera massa pengar.

Är det någon som kan ge ett kompetent svar på ovan problem?

MVH

Jonas
 
Jag skulle valt enligt följande;
1 = Absolut inte
2 = Ja, som en nödlösning om pengarna fattas just nu men förbereda slang/kulvert till VP för alternativ 3.
3 = Det allra bästa. När du nu ökar uppvärmd yta räcker kanske inte nuvarande brunn till kapacitetsmässigt ?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Tack för svar! Funderar också på 3:an. Vad ska man betala för ett nytt hål och framdragning till existerande värmepump?
 
Är det inte enklast att bygga över brunnen och borra en ny brunn om du av nån anledning skulle behöva byta kollektor som kanske inte ens är möjligt i dag heller.
 
Bygga över hålet är naturligtvis lite av en nödlösning men jag skule köra på alt 2, kollektorslangarna kan behöva bytas imorrn eller om 20 år...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.