Vi har velat hit och dit. Riva och bygga nytt? Renovera det gamla och bygga till? Prefab eller lösvirke?

Vi har nu ett gammalt dåligt hus (troligen bra stomme) på 5 x 12 m. Tänkte isolera det ordentligt och göra om insidan till 4 ungdomsrum och allrum modell mindre + renovera dusch/toa som är ofräscht. Byta fönster och sätta in 2 nya ytterdörrar.

Till detta gamla hus tänker vi sätta ett nytt på ca 100-130 kvm som ska innehålla stort kök, stort vardagsrum, 2 sovrum (ett föräldra och ett barn), rejäl tvättstuga/groventré, kontor (litet sovrum), badrum och hall. Det ska ansluta till det gamla via tvättstugan tror vi! Har ritat upp en planlösning som ser bra ut.

Frågor jag har är:

1. Blir det billigare att bygga till som 1-plans än som 1,5-plans?

2. Vad kan gissningsvis prisskillnaden bli mellan lösvirke och prefab? (Vi har egen skog och kan byta till oss sågat virke på sågverk) Kakel och klinker i bad, klinker i hall, brädgolv i resten (eget virke kanske?), ingen speciell lyx i övrigt.

3. Prisskillnad eller annan viktig skillnad mellan platta med golvvärme eller torpargrund med frigolit/oorganisk duk?

4. Gissad kostnad för renovering av det gamla?

Vi är inte jättekunniga på att snickra, men tänker göra så mycket som möjligt själva ändå när stommen är rest om det nu blir lösvirke. El och VVS har vi kompisar som kan. Markarbetena gör vi själva, så det är bara själva husbygget vi undrar över! Tacksamma för så många synpunkter som möjligt!

Huset vi ska bygga om finns i Kristianstadstrakten, nordöstra Skåne!
 
Synpunkter brukar hagla in när nån börjar, så då gör jag det...
Efter beskrivningen låter det som riv o bygg nytt. Ställ gärna renoveringskostnaderna mot nybygget, då kanske det blir lättare att ta beslut. Renoveringskostnader för det du som du beskriver kan lätt skjuta i höjden. Fast det är bara min synpunkt...

Du får hoppas fler kommenterar, för här finns mååånga proffs!
 
Ja vi har funderat på att riva och bygga nytt! Får se om det kommer fler synpunkter! Misstänker att det kostar en del pengar och arbete att bygga ihop ett nytt med det gamla så det blir vettigt.
 
Mina erfarenheter nu efter att gjort en utbyggnad av huset är att det tog MYCKET längre tid än beräknat att "lappa" ihop det gamla med det nya. Det gamla är lite snett och vint..vilket det nya nästan inte är ;D.

Jag har byggt allt själv i lösvirke. Hjälp med grävningen för grunden. Stommen behöver du inte vara rädd för att gjöra själv. Du kanske behöver lite hjälp vid själva resningen men annars är det inget svårt.

Riva det gamla var för mig inget alternativ eftersom det var friskt och inte behövde någon större renovering.
Men för din del så bör du nog överväga rivning om det är mycket dåligt. Du kommer att spara en hel del tid och kanske pengar. Men sedan måste du väl bo någonstans under byggtiden.

På din första fråga är svaret att M2-priset blir lägre vid 1½-plans hus, du får ju övervåningen nästan gratis i stommen.


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.