Hej!

Har köpt ett mindre hus på 70m2 som vi vill bygga till med ca 60 till.

Huset idag är med betongplatta och källare under mark i putsad betong. För att göra utbygganden undrar vi lite vilken grundtyp som borde lämpa sig bäst med tanke på det befintliga husets beskaffenhet. I den nya delen kommer vi inte att ha källare utan bara ovan mark.

Jag har läst att en ny utbyggnad kan påverka källarväggarna och orsaka sprickningar eller värre :)...

Vi har ändå köpt huset med utgångspunkt att bygga till och skulle gärna uppskatta lite tips på vilka åtgärder och undersökningar som bör göras för att få bästa möjliga lösning.

På vilket sätt påverkas dräneringen av källaren på den sida utbygganden kommer till?

Tillbyggnaden kommer vara med trästomme/fasad

Tomten är en plan trädgårdstomt.

Tack för hjälpen
Johan
 
Tack för ett uttömmande svar. Nu har vi mer kött på benen kring detta
 
Hej Byggaren.

Jag är också inne på att bygga ut mitt hus på 70m2 med källare.
Jag ska inte bara bygga ut huset utan även vill även ha ett vidbyggt garage till.
Jag funderar på att göra utbyggnad den på gavlen av huset. Huset är 8 meter brett och utbyggnaden ska bara ligga mot 4 meter av dessa 8.

Några frågor jag skulle vilja ha svar på.

- Hur står är risken för skador om man skulle gjuta en platta. Huset är från 50-talet och marken är hård.
- Hur fungerar en sån "generalskarv"?
- Hur långt från källarväggen är det riskfritt att gjuta en platta.

Jag är väldigt tacksam om du skulle kunna svara på dessa frågor. MVH /ULF
 
Hej!

Vi har byggt ut ett hus från 38 med källare. Plattan till utbyggnades källare gjöt vi förra hösten.
Nu har vi också bilat ut, isolerat och gjutit om det gamla golvet.
Vi valde faktiskt bort generalskarven på plattan och valde att armera ihop den istället. Så nu får vi se hur det går.

Hittills har vi inte haft några problem med sprickor i de gamla (eller nya) murarna. Vi dränerade också om och isolerade det gamla huset i samband med utgrävningen för utbyggnaden.

Hur det blir om man gör en platta för utbyggnaden vet jag inte, men då skulle jag definitivt göra en generalskarv. Som jag har fattat det är det en skarv som kan röra sig. Alltså ett smalt mellanrum (några mm) fyllt med någon lite mjuk fogmassa. På så sätt kan det gamla och det nya huset flytta sig lite relativt varandra. Skulle tro att detta bara gäller plattan. Väggar och tak (träkonstruktionen) antar jag att man fäster ihop.

/pinebar


 
Okej Pinebar.

Var det källargolvet ni bilade ut och isolera om, hur många kvadrat bilade ni bort?

Själv är jag lite orolig över dräneringen efter plattan är gjuten. Det går ju inte att göra om, om något skulle blivit fel. Jag tror nog jag anlitar någon som dränerar den väggen men även fackmän kan väl klanta sig.

Okej, Jag förstod att grunderna inte ska sitta ihop men jag tänke på invändiga golvet och väggarna om dom också ska ha en skarv det blir väl lite konstigt och risk för drag, antar jag.
 
Ytterligare en till med källare som iaf planerar(ej klart än) att bygga ut nuvarande småttiga 48m2 med ca 20m2.

Eftersom källaren är oisolerad samt endast halva huset är källare så känns det onödigt att bygga den nya tillbyggnaden med källare rent kostnadsmässigt, den nya byggnaden kommer då att ligga mot den befintliga källaren.

I den andra halvan av huset så är det schaktat till halva källar utrymmet så att man kan inspektera och åtgjärda ev. fel i grunden, trossbotten.

Det bästa kanske är att göra likadant på den nya byggnaden dels för att avlasta ev. tryck mot källarväggen samt för att kunna inspektera den nya grunden?

Läste just om att om man har en källare så bör den nya byggnaden ha källare med för att inte belasta just den befintliga källarväggen, det jag inte förstår riktigt med det är att huset belastas ju nu med ett jordtryck ifrån ytterväggarna redan?

Kan tänka mig att det handlar om just sättningarna, att den nya kommande byggnaden kan sjunka ned en aning efter en tid samt att de kan göra en viss påverkan på den "gamla" källarväggen.

Men vad som jag förstått så löser man det med en s.k generalskarv?


Istället för att posta en ny tråd så passar jag på att fråga här om det finns normer för hur nära en husgrund får vara en avloppsbrunn?



 
Var det källargolvet ni bilade ut och isolera om, hur många kvadrat bilade ni bort?
Jo, det var källargolvet vi bilade bort. Det slutade med att vi tog allt utom under trappan, oljetanken, pannan och en sula som går på diagonalen genom huset,
= ca 35 m2.

Men vi byggde ju ut med källare, så vi kan gräva upp vår dränering runt hela huset om vi skulle få för oss att göra det. Jag rekommenderar källare på utbyggnaden om det gamla huset har källare. Yta är alltid bra att ha och med bra dränering och rätt materialval så borde inte en källare vara några problem (mer än att det blir dyrare att bygga).

/pinebar
 
Vi funderar på att köpa ett hus som är byggt 1957, med källare. Det byggdes ut 2002, också med källare. Den nya källaren är likadan som den gamla, dvs oisolerad både på väggar och bottenplatta. När de nuvarande ägarna byggde ut dränerade de om det gamla huset. Det gamla huset är 58 kvm och det nya är 70 kvm.

Den nya källaren är tänkt att användas som bostadsutrymme med golvvärme. Vi tänkte lägga vattenburen istället för den elburna som ägarna ursprungligen planerade (de har inte påbörjat inredningen av källaren). Vi funderar nu över de olika isoleringsalternativen som finns. Vi har hittills hittat följande alternativ:
1. Isolera inte alls. Skaffa eventuellt bergvärme för att få en lägre energikostnad.
2. Isolera ovanpå plattan i nya källaren.
3. Bila upp den nya plattan och isolera under.

* Sedan funderar vi på om vi skall gräva upp den nya dräneringen för att kunna isolera väggarna på utsidan eller strunta i det.
* En viktig fråga är om vi kommer att få fuktproblem om vi isolerar den nya delen men lämnar den gamla oisolerad. Bör vi isolera den gamla källaren också eller kan man lösa eventuella problem med mekanisk ventilering?
* Är det lättare och billigare i längden att välja alernativ 1 och bara öka på energiuttaget och elda för kråkorna (tja, maskarna) och strunta helt i isoleringen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.