Hej hej, är i farten med ett tillbygge på mitt hus, byggyta 47m2 i 1 1/2 plan och har snöat in lite på att bygga med KL-trä. Är det någon som har någon efterenhet av detta? Finns en leverantör jag hittat som heter Martinsons. Tar gärna emot tips om det finns fler aktörer på den marknaden.

//kaJ
 
Nej, jag känner inte till denna produkt, men det är alltid intressant att studera nya lösningar!

Har du någon uppfattning om prisläget?
Blir inte värmeisoleringen rätt usel, eller skall det till ett isoleringsskikt?
Annars liknar det väl mycket forna tiders stående spontade 80 mm plank.
 
Vet inget om prisläget än. Semestertider ju så lite svårt att få tag på folk ;-)
Isolervärdet blir tvärt om väldigt bra då det är massivt trä och ingenstans där kalluft kan tränga in. Men det går självklart att isolera mer om man vill, men knappast nödvändigt.
Kolla denna länken: http://www.martinsons.se/byggprodukter/kl-tra/sortiment
 
Mikael_L
kaJL skrev:
Isolervärdet blir tvärt om väldigt bra då det är massivt trä och ingenstans där kalluft kan tränga in. Men det går självklart att isolera mer om man vill, men knappast nödvändigt.
Nej.
Isolervärdet blir otroligt kasst med den produkten.

Ska man bygga bostadshus och öht få startbesked (bostadshus som avkrävs en energieffektivitet på <55kW/m2 år) så måste det tilläggsisoleras alternativt att man bygger med ungefär 1 meter tjocka väggar av det materialet.


edit:
Jag ändrar mig lite, typ 1 meter tjocka väggar blir det, inte 1,5.
 
Redigerat:
Ja fan! Det stämmer. Misstolkade decimalerna på u-värdet. Det är ju kasst! :surprised:
Läste någonstans för ganska länge sen att det marknadsförde husen som byggdes så här med att det inte behövdes tilläggsisoleras. Kanske har drömt de. :p
Hur mycket/tjock isolering krävs det då för att få ner U-värdet till ny std då? Måste väl ändå göra något form av installationsskikt för el etc antar jag.
 
Tja, Smålandsvillan skryter med 250 mm isolering, kanske Älvsbyhus har lite mindre.

Hos mig är det 310 mm.

Vad som är minimikrav vet jag inte, det är så många variabler som spelar in.
Här kan man räkna fram U-värde i alla fall:
http://www.energiberakning.se/U_medel/U_medel.aspx
 
Redigerat:
Och varma hus har 400mm.
Jag tilläggsisolerar till 260mm nu.
Tycker du borde ha 195mm minst.
 
Fick någon fram ett pris på KL-trä? Jag har letat men inte hittat något. Martinssons har inte svarat på min fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.