Bestämde för att starta en ny tråd då jag ej hittat något liknande i forumet...

Planerar att bygga en tillbyggnad till vårt 1,5 plans hus med källare från 1924. Det är ett hus där grundläggningen består av cementkantbalk med stora stenbumlingar och golvet invändigt består endast av 10 cm cement. Under detta så är 70 m blålera (gammal havsbotten) med rätt hyfsad fukthalt. Huset har en 10 pipig skorsten och nockhöjd på 10 m. En stor del av källarväggarna ovan mark, dvs första våningen är på ca 1.5 m höjd från marknivån.

Tillbyggnaden är planerad att bestå av källare samt 1,5 plan som den befintliga huskroppen. Byggarean (bottenplattan) för tillbyggnaden är 30 kvm och dito för det befintliga huset är på 63 kvm.

Min fundering är om en flytande grundläggning för den nya huskroppen kommer att fungera? Har ej gjort någon geoteknisk undersökning än och pålning är inte tillåtet i detta område pga vågutbredning.

Hoppas det finns någon där ute med fakta till hands.
 
Hej

Jag är absolut ingen expert men vi har gjort en liknande tillbyggnad på hus från 1934 stående på lera. Pålning av en tillbyggnad skall man undvika om ursprungshuset inte är pålat eftersom de då inte kan röra sig ihop.

Vi gjorde en flytande konstruktion och det har inte varit några problem än så länge (1,5 år). Om vikten av det man gräver bort rätt väl motsvarar det man bygger till så skall det inte vara några problem. Det som kan hända om man samtidigt dränerar om är att man väsentligen ändrar fukthalten i marken och då kan det bli sättningar.

Jag vet att man ibland bygger med kompensationsgrundläggning, man gräver bort ett par kubik lera och ersätter med lekakulor innan man gjuter plattan, men kan egentligen inte mer om det än så. Skaffar man en bra byggare så brukar de när de gräver kunna avgöra om det blir problem eller inte.

MVH/Martar
 
Ja, det är inte det lättaste.

Tack för tipset med vattenhalten. Om leran torkar så kommer säkert sättningarna som ett brev på posten...

Jag tror jag får kolla efter någon byggare för att diskutera detta. Det känns inte naturligt att bygga detta själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.