Hej!

Har fått bygglov till att bygga ut mitt garage byggt 1979. Garaget är idag 7x9m och ska byggas ut till 8,5x12,5m.

Idag består taket av pappytskikt, råspånt, 45x145mm cc 1m som vilar på en 100x300 balk bestående av 2st reglar och 3st plywood, som i sin tur vilar på 45x145 cc 1m.

Sitter och försöker hitta vad för dimensioner jag behöver för de nya måtten, men tycker att det jämfört med det som sitter idag är så väldigt "överdimensionerade" i jämförälse.

100x300 balken vilar som sagt på 45x145mm reglar som ligger med cc 1m, det är dessutom en "stolpe" ca 7m in i garaget som denna balk vilar på också.

Stolpen misstänker jag blir svår att bli utan om man inte går upp på riktigt grova dimensioner.

Höjden mellan innertaket (gips) och råspånten är idag 66cm vilket jag vill få bort så mycket som möjligt av innifrån för att få upp takhöjden.

Hur fungerar det att istället för idag med en regel över och under balken, lägga reglarna brevid varandra ovanpå balken? Får man samma bärhet i det?

Vilka dimensioner tror ni man behöver lägga sig på? Nya måtten blir som sagt 8,5 x 12,5m och kommer köra med papptak pulpet med 3 graders lut.
 
Åsa Lund
Har du kollat på svenskt träs hemsida?
Jag har för mig att det finns hjälp för dimensionering där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.