Vi bor i detaljplanerat område och enligt detaljplanen får vårt hus byggas ut med 10 m2. Är det någon som vet om det skulle vara möjligt att göra denna tillbyggnad på t.ex. framsidan av huset och sedan också göra en attefallstillbyggnad om 15 m2 på baksidan? Eller utesluter det ena det andra?

Jag ska kolla med kommunen såklart men dom har ju stängt just nu och jag hittade inte riktigt några bra svar genom att googla tyckte jag ...

Tack för hjälpen!
 
En attefallstillbyggnad ligger utanför det detaljplanen säger.

Dvs, har du byggrätt för 10m² till så kan du bygga ut dessa m² och sedan göra en attefallstillbyggnad utöver.

Så ja, du kan bygga ut 10+15m² i detta fall. Håll dock koll på att det i regel pratas om byggnadsarea i detaljplanen och bruttoarea när det handlar om attefallstillbyggnad.
 
  • Gilla
johan_T
  • Laddar…
Tillägget får du göra utöver max BYA för området, om det inte är K-märkt eller någon annan speciell regel just där du bor.

Vi gjorde tillägget samtidigt som vi byggde, men det är lite olika i kommunerna om man får göra det samtidigt eller om det måste finnas ett slutbesked.

Har ni redan hus med slutbesked och vill göra tillägget på andra sidan utbyggnaden bör det inte vara några problem med att få göra dem samtidigt.
 
  • Gilla
johan_T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.