Hej, en flitig besökare av forumet som tillslut skapade ett eget konto.

Frågorna som jag har är främst kopplade till myndigheter och deras krav.

Förutsättningarna är ”vinterbonat” fritidshus på 60kvm byggt på plintar år 1960.
Träpanel, 2glas fönster, 100mm ISO väggar, 100mm ISO golv, 300mm ISO tak.
Huset används som permanentbostad. Fastigheten ligger utanför detaljplanerat område.
Tilltänkt tillbyggnad 60kvm. Även detta på plint. Lösvirke.
Konstruktionen på stommen till tillbyggnaden är tänkt att göras i 45x220 c24.
Golv samt väggar, allt cc 600. Byggs enligt träguidens riktlinjer. Takstolar beställs från takstolsleverantör.
Tillbyggnaden är tänkt längs ena långsidan på huset, där jag kommer bryta av det befintliga taket och ansluta pulpettaket från tillbyggnaden.

Fråga1:
Konstruktionen på stommen, vad ska redovisas i bygglov?
Takstolarna, yes. Därav att dom beställs.
Men måste man redovisa laster på dom olika reglarna? Laster på plintarna? Laster där takstolarna ansluter på vägg. Vindlast beräkning på väggar? Osv osv osv Vill dom ha matematiska formler eller vad för mtrl/virke man tänkt använda?

Fråga2:
Energibalansberäkning, är detta nåt som jag kommer behöva göra? Huset jag utgår ifrån läcker ju som ett såll. Nya delen är tänkt att isoleras bra mycket bättre. Men kommer jag behöva uppnå kraven som ställs på nyproduktion?

Fråga3:
KA, vad kan kommunen tänka gällande detta? Vart går gränsen för att behöva en KA?


Jag har en rätt så tight budget och ”kan” således inte lägga 40-50-60tusen extra på att blanda in konstruktörer och annat folk i en tillbyggnad jag anser vara väldigt simpel och överdimensionerad konstruktionsmässigt.
Säkert svårt att ge ”korrekta” svar då alla kommuner och tjänstemän är olika, men vad kan man tro?
Tacksam för svar.
 
Gissar samma som vår stuga vi byggde ut med samma förutsättningar: takplan (leverantör av takstolar fixar), enkla ritningar/skissar på vägg och golvbjälklag, sen gamla vanliga fasadritningar och situationsplan. Svårt att säga om det krävs KA, troligtvis. Kostnad kanske 10-15tkr.
 
Ej energiberäkningar & tillgänglighetskrav pga fritidshus.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ej energiberäkningar & tillgänglighetskrav pga fritidshus.
Tacksam för svar! Gäller detta även fast man bor permanent?
Anses huset vara fritidshus?
 
Yrka på att få utföra egenkontroll. Är nog på gränsen. Ska våtrum inhysas i tillbyggnaden blir det nog svårt att få igenom. Jag fick köra egenkontroll av 37m2 tillbyggnad på fritidshus. Inget våtrum bara toa.
Klassningen borde inte påverkas av att du bor permanent.
 
Kretikos Kretikos skrev:
Yrka på att få utföra egenkontroll. Är nog på gränsen. Ska våtrum inhysas i tillbyggnaden blir det nog svårt att få igenom. Jag fick köra egenkontroll av 37m2 tillbyggnad på fritidshus. Inget våtrum bara toa.
Klassningen borde inte påverkas av att du bor permanent.
Tack för svar.
Man kan yrka på att få göra EK så kanske man slipper KA?
Inga våtutrymmen eller annat känsligt ska inhysas i tillbyggnad. Sov/allrum.
Om huset fortfarande klassas som fritidsboende så känns allt genast mycket lättare.
 
Det går bra och du gör det i projektbeskrivningen när du skickar in bygglovet. Poängtera att det är en enkel tillbyggnad utan våtrum på ett fritidshus. En kontrollplan behövs också. Finns flertalet mallar och exempel på nätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.