Hej ???

Har idag ett ganska litet hus med ett bra läge.
Jag vill gärna bo kvar där, men känner att det är lite för trångt för att barn skall trivas där.

Därför funderar jag och min Sambo på utbyggnad av vårt befintliga hus, men vi vet inte vart vi skall vända oss.

Det som är intressant att få hjälp med är ju att någon kommer ut och kollar på befintlig byggnad och frågar oss vad vi har tänkt och svarar på om det är möjligt och vad det isåfall skulle kosta och ev. hjälper till med ritningar och ansökan om bygglov.

Har ni några förslag?

Skall man ta kontakt med husbyggare, arkitekt eller kanske hantverkare?

Finns det firmor som har nischat in sig mot något liknande?

Tacksam för alla svar.....
 
Det låter som du har behov av en arkitekt, de kan göra mycket på kort tid.

Du kan tex skaffa (om du inte redan har det) planritningar på hus och tomtkarta ifrån kommunen (byggnadskontoret) Ta några fotografier på huset i olika vinklar (utomhus) Boka tid med en arkitekt 1-2 timmar och visa upp materialet. Då får du många bra ideer. Arkitekten kan sedan fortsätta och göra alla ritiningar mm (inkl bygglovsansökan) Men då börjar det kosta ordentligt med pengar.

En snikvariant är att boka tid med en bygglovshandläggare på kommunen, de har god koll på vad som kan göras, har du tur kan de också ge ideer.


Har ni väl en ritning så är det dags att sända offertförfrågan till ett antal entreprenörer. Här finns det de som har tar hand om allt eller så tar ni ansvaret för att kontraktera de olika hantverkarna (snickare, el-killen, va-folk...)
 
Dagens boktips: "Bygga till" av Lena Sjöström Larsson och Kerstin Wergeni-Wassberg (ICA bokförlag). Kan beställas via bygga hus nätbokhandel. Boken handlar om tillbyggnader i alla olika storlekar och fomer och ställer en massa frågor man som husägare bör ha tagit ställning till innan man träffar en arkitekt. Har ni klar för er vilka behov och vilka önskemål ni har innan mötet spar man både pengar och tid. I bokens sista kapitel kan man läsa om processen från skiss till bygge. Själv lärde jag mig massor av boken.

PS! Vår tillbyggnad blev så dyr att vi istället bygger nytt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.