Vi bor i parhus. Vår husdel är tillbyggd längs tomtgränsen mot grannen. Grannen planerar liknande tillbyggnad. De kommer att ansluta till vår fasad en bit under taket. Vårt tak lutar bort från tomtgränsen, dvs nocken är på gränsen till grannen. Fasaden består av stående panel med lockläkt.

Är det något vi skall vara observanta på när de bygger? Luftspalt mellan väggarna? Hur bör man ansluta till vår fasad?

Bygget är avsett att ske i vår och vi har en mycket god relation till grannarna.
 
Fick lite mer info från grannen i förmiddags. De tänker ta bort lock-läkten på vår fasad och sätta 2x13mm gips direkt mot fasaden. I överkant låter de en plåtslagare såga in en plåt som går upp innanför vår fasad. Låter bra i mina öron, synpunkter?
 
Lite att tänka på:
-Att nuvarande granne är snällaste i stan är bra men hen kan flytta och ni vet aldrig vem som kommer efter. (dvs utgå ej enbart utifrån dagens förutsättningar)
-Brandkraven borde minst vara EI 60 M (M står för moment, det kan vara så att de måste säkra att tex takstolar/bjälklag så att de inte rasar på mellanfasaden på tex 30 minuter som kan vara brandkravet på dessa delar (R 30) och skadar brandcellsgränsen så att den förlorar son förmåga innan 60 min. (kanske överkurs för ett parhus)
-Underhåll av "mellanväggen" blir svåt att utföra i framtiden
-Luftspalt, är troligen bra att ha bara för att om grannens ångspärr falerar då minskar risken för möggel på eran fasad pga grannen.
-Jag utgår från att grannens tillbyggnad är med pulpettak med frånlut som erat samt att endat en plåt är det som byggs ihop.

I övrigt kan det bli klurigt med deras grundläggning när de schaktar dikt an eran grund så försämras packningen (underminderas) på marken i anslutning till den hussidan.

Lycka till!
 
  • Gilla
Ellagård
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.