Har ritat på en tillbyggnad av vårt 70-tals hus.

Tillbyggnaden består i en förlängning om 4,8 meter av befintlig huskropp, samt en mindre tillbyggnad på mitten för att dels bryta av fastigheten och dels skapa ett bättre allrum på övervåningen.

Länk till bilderna; http://koket19.blogspot.com/

Vore mycket tacksam för kommentarer på både fasadritningarna och planritningarna.

Tips på förbättringar mottages tacksamt...

/PC
 
Ser fint ut MEN...

Om jag förstår dina ritningar rätt så tänker du:

*Förlänga huset
*göra en vinkelpåbyggnad
*sätta nya fönster och fasad runt om.

Detta är inget litet projekt vi pratar om. Förvisso i pengar (jag tror inte du får detta under miljonen) men dessutom oxå i påfrestning på resten av familjen. Detta kommer att ta lång tid om du inte har råd att ta in tjugotalet hantverkare på samma gång. Och du skall bygga överallt...

Rekommenderar verkligen att du försöker avgränsa tillbyggnaden till en "egen" del som kan få fortlöpa utan att familjens övriga liv störs för mycket.
Och att du planerar näs de stora extriöra förändingarna skall göras samtidigt med de inre.

Har du någon ursprunglig planlösning man kan titta på?
 
robsarve skrev:
Ser fint ut MEN...

Om jag förstår dina ritningar rätt så tänker du:

*Förlänga huset
*göra en vinkelpåbyggnad
*sätta nya fönster och fasad runt om.

Detta är inget litet projekt vi pratar om. Förvisso i pengar (jag tror inte du får detta under miljonen) men dessutom oxå i påfrestning på resten av familjen. Detta kommer att ta lång tid om du inte har råd att ta in tjugotalet hantverkare på samma gång. Och du skall bygga överallt...

Rekommenderar verkligen att du försöker avgränsa tillbyggnaden till en "egen" del som kan få fortlöpa utan att familjens övriga liv störs för mycket.
Och att du planerar näs de stora extriöra förändingarna skall göras samtidigt med de inre.

Har du någon ursprunglig planlösning man kan titta på?
Tackar för dina synpunkter, speciellt att du tycker att det ser bra ut, stärker alltid...

Vidare så har du förstått ritningar och planer helt rätt. Jag är klart medveten om att det är ett omfattande projekt, och att det kommer att kosta pengar. Frun kommer att få skriva under på att hon förstått vad det hela kommer att innebära innan projektet börjar, allt för att jag ska kunna påminna henne om det skulle behövas ;)

Har lagt upp planritningar på hur det ser ut idag på bloggen under Förutsättningar.

Förstår hur du tänkter vad gäller en egen delsom skulle kunna utvcklas mer fristående rent byggmässigt.

Ser fram emot konstruktiva tankar.

Mvh

/PC
 
Nu skall jag vara lite besvärlig igen, men vad är det ni vill uppnå med ombyggnaden?

Spontant verkar det vara väldigt omfattande för att få ett förråd och ett gästrum.
 
robsarve skrev:
Nu skall jag vara lite besvärlig igen, men vad är det ni vill uppnå med ombyggnaden?

Spontant verkar det vara väldigt omfattande för att få ett förråd och ett gästrum.
Inte alls jobbig, om jag inte kan svara på det så kanske jag inte ska göra det jag har tänkt att företa mig...

- vill ha tre sovrum på övervåningen
- vill ha ett ordentligt allrum på övervåninge, vilket egentligen redan finns idag...
- vill utnyttja den långa fasaden mot syd-väst på ett bättre sätt
- vill få in mer ljus
- vill ha ett gästrum kontor med tillhörande toalett och dusch, grymt bra när man får mycket besök som vi normalt får
- vill ha ett stort rymmligt kök
- en luftigare planlösning än idag
- få bort toa och tvättstuga från syd-väst, och i stället utnyttja för kök och vardagsrum
- får en klart bättre tvättstuga
- vill få en mer modern still över hela huset
- huset bör tilläggsisoleras då det läcker som ett såll
- vill ha en enhetlig fasad

Det som jag idag själv ser som svagheterna i min planlösning och ritningar är först och främst att jag får mycket "död" yta innan för éntren (skulle kunna leva utan förråd) samt att jag inte tycker att jag fått till fönstersättningen på utbygget ovanför éntren.

Jag kanske är ute och cyklar helt och hållet...

Hälsn.

/PC
 
Redigerat:
Jag börjar förstå. De som byggde ditt hus var inte så sluga. Huset har ju egentligen en riktigt bra planlösning. Men är felvänt på grund av dörrkravet.

Du tänker i stort sett blåsa ut det helt och börja på ny kula. Fullt görbart och kanske bästa alternativet. Jag håller med om att det känns som trevligt, men med väl mycket döyta.Trappan och hallen kommer att ge ett luftigt intryck men stjäl mycket yta.

Här är ett alternativ som får ses som budget. Inte alls lika kul eller vackert.
Men till en avsevärt mindre kostnad och lättare att göra i etapper.
Du behöver ju inte visa frun den... ;)

Ursäkta den taffliga "paintcaddningen"
 
  • K_ket_19_Plan_0_er_.jpg
  • K_ket_19_Plan_1_er_.jpg
robsarve,

tackar så himla mycket för dina planritningar. Du har inte tänkt på samma sätt som jag, vilket jag uppskattar mycket. Alltid bättre att få in synpunkter från någon som ser det annorlunda och kommer med andra lösningar.

Dock tror jag att utbyggnad på längden utan att bryta av huset på någt sätt tror jag dock gör att göra att huset tappar sina proportioner och om det nu fanns några från början;)

Dock är det precis så som du säger, viktigt att försöka hitta en lösning som går att göra i etapper, och den första delen blir nog sannolikt just förlängningen av huset...

Ser fram emot tankar från fler personer:)

Hälsningar

/PC
 
Förstår vad du menar.

Det är ju egentligen inget som hindrar att du hänger på en entré i fas 2 eller 3 av bygget och då får ett mycket snyggare hus. Surt att vänta bara.

Jag tänker i etapper efter att själv ha totalrenoverat (snart) två hus med en fungerande familj. Och hoppas bara slippa se dig i ett avsnitt av Arge Snickaren så småningom ;)

Som jag hade tänkt det, nu skall du ju inte göra detta, men det är en liten vägledning:
1: Planera färdigt.
2. Glasblock i NÖ-fasaden
(ljus in i "gästrummet" under bygget)
3. Förlänga huset
4. Bygga färdigt förlängningen uppe.
(snabbt mer utrymme och sen slipper man springet genom huset.)
5. Vila
6. Bygga färdigt förlängningen nere genom groventren, Öppna upp först när det är klart.
7. Vila.
8. Riv ut badrum och tvättstuga
(nu får du plats att ställa grejjer under #9
9. Bygg nya köket
(eftersom det skall vara på ny plats kan ni ha kvar det gamla under byggtiden.)
10. Gör vardagsrum.
11. Gör utsidan.
 
Spontant måste jag säga att stora fönster ger visserligen mycket ljus, men också en väldig insyn. Vill du verkligen bo i ett skyltfönster? För mig ser det ut som att husen ligger väldigt tätt i ert område.
 
robsarve skrev:
Förstår vad du menar.

Det är ju egentligen inget som hindrar att du hänger på en entré i fas 2 eller 3 av bygget och då får ett mycket snyggare hus. Surt att vänta bara.

Jag tänker i etapper efter att själv ha totalrenoverat (snart) två hus med en fungerande familj. Och hoppas bara slippa se dig i ett avsnitt av Arge Snickaren så småningom ;)

Som jag hade tänkt det, nu skall du ju inte göra detta, men det är en liten vägledning:
1: Planera färdigt.
2. Glasblock i NÖ-fasaden
(ljus in i "gästrummet" under bygget)
3. Förlänga huset
4. Bygga färdigt förlängningen uppe.
(snabbt mer utrymme och sen slipper man springet genom huset.)
5. Vila
6. Bygga färdigt förlängningen nere genom groventren, Öppna upp först när det är klart.
7. Vila.
8. Riv ut badrum och tvättstuga
(nu får du plats att ställa grejjer under #9
9. Bygg nya köket
(eftersom det skall vara på ny plats kan ni ha kvar det gamla under byggtiden.)
10. Gör vardagsrum.
11. Gör utsidan.

robsarve,

Arge Snickaren ska vi försöka att hoppa över:D

Det där med olika steg är inte helt enkelt och jag tackar för ditt förslag. Mitt problem är väl för tillfället att jag helst skulle vilja ha allt klart på en gång, så det med stegvis ettapper är ett mentalt måste...

Hälsningar

/PC
 
surfarn skrev:
Spontant måste jag säga att stora fönster ger visserligen mycket ljus, men också en väldig insyn. Vill du verkligen bo i ett skyltfönster? För mig ser det ut som att husen ligger väldigt tätt i ert område.
surfarn,

stora fönster ger som du säger mycket insyn, men jag betraktar det inte som mitt problem, utan problemet ligger snarare hos dem som tittar in. Som en kompis sa, jag är inte blyg eller rädd:D

Skämt å sido, förutom att det ligger en del i det ovan, då ena sidan på mitt hus inte får ha några fönster åt ena hållet så har grannen samma restriktioner, på så sätt minskas insynen avsevärt. Vad gäller insynen från gatan, ena kortänden, så finns där en riktigt fullvuxen granhäck. Så sammantaget skulle jag säga att insynen inte är ett problem över huvud taget...

Hälsn.

/PC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.