Hej jag och Frun funderar på att bygga till vår enplansvilla från 1970 med ca 40m2. Tillbyggnaden kommer att bli i en vinkel. Byggrätt och bra grannar finns. Men en massa frågor dyker upp hela tid och vi hoppas att detta underbara forum ska ge svar på några av frågorna.
1 vilken typ av grund?
2 Golvvärme eller radiatorer? huset har vattenburet
3 Fasad mexitegel eller trä eller båda delar?
4 Anlita arkitekt?

Finns det några andra som byggt på liknande, sätt inspirations bilder är mycket välkomna. Tips på planlösning.
MVH Andreas
 
Det ska endast vara sovrum inget vatten eller avlopp
 
1. Samma som kåken.

2. Golvvärme.

3. Helt smaksak. Jag gillar trä, men om kåken är mexitegel kanske det blir bättre.

4. Om du tycker att det behövs.
 
Vad är det som säger att man måste ha samma grund på tillbyggnaden som man har på det befintliga huset?
 
Det måste man absolut inte, men det brukar vara klokt. Då är sannolikheten att de rör sig likadant.

Man måste inte ha golvvärme heller, om nu någon trodde att det var det jag menade.
 
Står det gamla huset stadigt och man gör ett ordentligt markarbete för tillbyggnaden är nog risken minimal att det ska röra på sig om man väljer gjutade platta på tillbyggnaden i kombination med befintlig torpargrund. Plus är ju att man får en bättre funktion på golvvärmen i en gjutadplatta.
 
Grunden är en typisk 70 talsplatta med upp reglade golv. Det ska jag inte ha men kanske en "vanlig " Platta med isolering under istället för ovanpå ev golvvärme
 
Då hade jag definitivt valt en platta med modern konstruktion.
 
Absolut!!!!
 
Kladdade lite i skechup
 
Nu går det nog bättre
 
Nja.. :)
 
försöker på nytt igen
 
  • hus2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är ju nykomling
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.