Håller på slipa bort rost och gammal färg på husets plåttak med hjälp av en elslipborste. Skivborsten med flätad 0,5 mm ståltråd är nu nedsliten och jag behöver få tag på nya. Vertyget har en infästning som heter Bosch SDS-vertygsfäste (maskinen heter PEB 500 E, finns även en som heter GEB 1000 CE). Kundtjänst hos tillverkaren säger att skivborsten har utgått ur sortimentet.
Någon som har något sådant liggande eller som har förslag på vad man kan ersätta den med. Vertygsfästet är 6 mm med 6 st helt raka "splines" (alltså inte SDS+).
 
edit:
Ah, ser att det inte går att spänna manuellt på den. Då faller min tanke om generiska slipar :/


***

Är det inte en vanlig 6mm axel?
Isf har många verktygslador och seriösa "järnaffärer" såna.

Swedol tex VT-2320
http://handla.swedol.se/
 
Redigerat:
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image[2].jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här ser skivborsten ut och det är som sagt 6 st raka spår på axeln som krävs för att den ska passa i verktygsfästet på elslipborsten.
 
Tack för tipset. Du skrev bl a på tyska ebay. Tacksam om du har flera inköpstips, då jag där tyvärr inte hittar just den typen av skivborste med flätad tråd som är extremt bra för borttagning av kraftiga rostangrepp.
 
Vore inte en liknade borste till vinkelslipen vara ännu effektivare?
 
Problemet är att vinkelslipen är för tung för att klara av att hålla med en hand (den andra behövs för att hålla sig kvar på stegen på taket). Elslipborsten väger bara drygt 1 kg och dess form gör att man kommer åt rosten i alla falsar på plåttaket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.