Så länge det är till dig själv är du fri att mecka ihop vad som helst och stoppa i eluttaget.
 
...men om du klantar dig och orsakar en elolycka så åker du dit rejält. Du har en skyldighet inför elsäkerhetslagen att ha nödvändiga kunskaper och färdigheter.

Om drivdonet har en dragavlastning så kan en anslutningskabel monteras på den. Den är dock avsedd för fast montage och bör då också vara fast ansluten. Det är lite av en gråzon. Jag misstänker att du vill ha en stickpropp för att komma undan kravet på behörighet. Det kan slå tillbaka, då samma elsäkerhetslag som sagt har fler krav.

Men i verkligheten, det är inga problem att montera ett sladdställ på denna transformator. Det enda som gäller är att göra ett bra jobb och använda trafon på ett sätt som inte kommer att leda till elchock eller brand.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Kanske blev mitt svar lite väl raljerande med lite bitterhet mot hur behörighetssystemet ser ut…

Om det egentligen blir mer ändamålsenligt med fast installation och du väljer stickpropp för att komma undan behörighetskravet tycker jag att man gör mer rätt om man ansluter den fast. Bara man är medveten om att det är olagligt.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Jo, delvis för att komma runt behörighetskravet är det. Men också för att bygga mer flexibelt. Vill konstruera LED-armatur för garage och kattvindar mha LED-tejp…

Tack för svaren, ska fundera lite och kika om jag kan hitta trafo med inbyggd euro-hona!
 
Det lär du inte hitta, möjligen en med C7-intag.
100px-IEC60320_C7_Socket.JPG
Men det löser inget säkerhetsmässigt eller lagligt problem, tvärtom, ett extra uttag/stickpropp som kan glappa.

Den trafo du länkar till borde IMHO förbjudas. Den ser ut att endast kunna anslutas med en tunn anslutningskabel typ lampsladd, men den är avsedd för fast montage, för drivning av fast monterad belysning. En riktig trafo för detta ändamål stöder en installationskabel eller flexslang med FK i.

Man hamnar därför i en gråzon. I princip ser jag inga problem, varken säkerhetsmässiga eller lagliga, med lampsladd och stickpropp. Men omfattningen kan bli ett problem. Om typ halva huset's belysning är uppbyggd på detta sätt så kan det ses som en brist om det av någon (annan) anledning uppstår en brand. Försäkringsbolaget kommer att göra sitt bästa för att påvisa att branden är ditt fel. De tittar då (ska titta) på utförandet, inte vem som gjort det (behörig eller obehörig).

En fast anslutning av lampsladden i en anslutningsdosa istället för stickpropp kan förbättra detta, marginellt. Det beror på utförandet. En anslutningsdosa bör då placeras nära transformatorn så att det bara blir en kort stump sladd däremellan. Faran med stickpropp är en lång sladd pga att uttaget sitter en bit bort - sladden behöver skydd. Man "får" inte klamra en lampsladd men man måste ibland fästa den lite lätt.

Så återigen, det enda som gäller är ett väl genomtänkt och utfört jobb.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det lär du inte hitta, möjligen en med C7-intag.
[bild]
Men det löser inget säkerhetsmässigt eller lagligt problem, tvärtom, ett extra uttag/stickpropp som kan glappa.

Den trafo du länkar till borde IMHO förbjudas. Den ser ut att endast kunna anslutas med en tunn anslutningskabel typ lampsladd, men den är avsedd för fast montage, för drivning av fast monterad belysning. En riktig trafo för detta ändamål stöder en installationskabel eller flexslang med FK i.

Man hamnar därför i en gråzon. I princip ser jag inga problem, varken säkerhetsmässiga eller lagliga, med lampsladd och stickpropp. Men omfattningen kan bli ett problem. Om typ halva huset's belysning är uppbyggd på detta sätt så kan det ses som en brist om det av någon (annan) anledning uppstår en brand. Försäkringsbolaget kommer att göra sitt bästa för att påvisa att branden är ditt fel. De tittar då (ska titta) på utförandet, inte vem som gjort det (behörig eller obehörig).

En fast anslutning av lampsladden i en anslutningsdosa istället för stickpropp kan förbättra detta, marginellt. Det beror på utförandet. En anslutningsdosa bör då placeras nära transformatorn så att det bara blir en kort stump sladd däremellan. Faran med stickpropp är en lång sladd pga att uttaget sitter en bit bort - sladden behöver skydd. Man "får" inte klamra en lampsladd men man måste ibland fästa den lite lätt.

Så återigen, det enda som gäller är ett väl genomtänkt och utfört jobb.
Ah, det var ”C7” jag menade med euro-hona (har inte koll på benämningarna).

Men till en annan fråga som uppstod av din text: får jag som lekman inte sätta fast kablar med sådana där plastklämmor med en liten spik i? Räknas det då som fast installation? Hur är det då med kabelkanaler?
 
M marcusrosendahl skrev:
får jag som lekman inte sätta fast kablar med sådana där plastklämmor med en liten spik i?
Det där har varit uppe i några lååånga trådar. Frågan delar sig i två. Om du vill klamra en installationskabel för fast förlöggning, så är det tveklöst behörighetskrävande. DIskussionen har varit om det är tillåtet att klamra en anslutningskabel/lampsladd. Eller om det i så fall blir en fast installation, med behörighetskrav.

Jag har för mig att det kom fram att man faktiskt inte får göra det (teoretiskt), men ingen lär bli åtalad för det, och om alternativet är en lös härva med skarvsladdar så blir klamringen mycket säkrare på alla sätt. Lösa sladdar kan man snubbla på. Och i så fall kan man dels skada sig av själva snubblandet, men även slita loss kablar i fallet, med alla risker det för med sig.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Intressant med klamrar, jag trodde det skulle vara enkelt att hitta något vägledande från Elsäkerhetsverket, men det var det inte. Dessutom lärde jag mig att (okt 2019):

Benämningen "fast installation" förekommer inte i nu gällande regelverk.
Branschtidningen Elinstallatören verkar däremot anse att det är ok (sept 2020):

Så länge som tillverkaren inte anger annat så ja. Det finns inga andra riktlinjer som säger att flexibla kablar (skarvsladdar) inte får klamras.
Nu vill jag inte spåra ur det här till en diskussion om klamring utan håller med tidigare inlägg om att det verkar vara en gråzon.
 
Okej! Det var nytt för mig att skarvsladdar ej fick klamras, bra kunskap! Men hur är det med kabellister? Är det okej dra skarvsladdar i sådana?
 
Ja en synlig kabellist är ok, dock inte en kabelkanal där det förekommer enkelisolerade ledare. Sladdarna får inte gömmas, men kabellisten är tillräckligt tydlig där. Använd tumregeln att man ska kunna (de)montera skarv- och anslutningssladdar utan verktyg och utan krav på behörighet eller kunskap. Dit räknas inte själva kabellisten ;)

De må vara sant att begreppet fast installation inte förekommer i lagar eller föreskrifter, men det förekommer flitigt i svensk standard, elinstallationsreglerna. Det är dock inte definierat. Ett mer korrekt ord är kanske starkströmsanläggning som är en del av en elektrisk anläggning som är "farlig" och därmed kräver behörighet. Elektrisk utrustning är strömförbrukande produkter som ansluts till en starkströmsanläggning. Dessa begrepp är definierade i lagen.

Denna tråd ger lite mer info både kring frågan i tråden och kring begreppen
https://www.byggahus.se/forum/threads/kan-vi-reda-ut-naer-nat-blir-fast-installation.305164/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.