Hej,

Elektrikern har dragit fram två rör (20mm + 16mm) till en blivande köksö. Jag har hyrt en betongspårfräs där tanken är att fräsa en kabelkanal i betonggolvet (22mm djup och 40mm bred) under ekparketten.

Efter samtal med vän så uppkom frågetecken kring om det är tillåtet att göra detta i ett flerfamiljshus.

Någon som har erfarenhet om det är tillåtet? Spåret är så litet så har svårt att tro att det ska påverka den bärande strukturen vilket skulle kunna vara en anledning att det inte är tillåtet?
 
Börja med att kolla upp hur golvet är gjort.

Jag spårade i vårt golv i en BRF, men då bara i finsatsen ovanpå, den gjöts efter den bärande delen och är bara till för att göra golvet jämnt.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jag sitter i styrelsen för en större BRF.

Hos oss så tillämpar vi att samtliga ingrepp i bärande delar kräver styrelsens tillstånd, något som är mycket vanligt.
De som söker tillstånd för ett ingrepp måste bevisa att det inte inverkar på den bärande konstruktionen, alt hur det kompenseras (te.x avlastning med balk om man vill ta bort en bit vägg) på rätt sätt.
För att åstadkomma detta så krävs nästan alltid att medlemmen anlitar någon form av byggnadsingenjör eller konstruktör eftersom vad en vanlig hemmapulare utan rätt kunskaper tror är inte värt 2 råttskit.
 
  • Gilla
cotillion och 2 till
  • Laddar…
MrJay
Du kommer nog få olika besked, det säkraste är att ta det med styrelsen. Jag har själv suttit i styrelsen i vår BRF, precis som östgöten som svarade innan mig. Vi gjorde det som du precis skall göra - drog el i betonggolvet till köksön och flytspacklade samt spårade PEX RiR i badrumsvägg så vi slapp synliga rör. I vårt fall var det inga problem och jag behövde inte framföra några bevis.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Tack för snabba svar! Jag har skickat iväg ett mejl till föreningen och hoppas att det inte ska ta allt för lång tid att komma fram till något.
 
Claes Sörmland
Smart, det är i lagens mening ett ingrepp i en bärande konstruktion så styrelsens tillstånd krävs. (Dessutom är det ett ingrepp utanför lägenheten eftersom den slutar vid ovangolvet. Men ger styrelsen sitt tillstånd är även detta hanterat.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.