Hej!
Som rubriken säger, vad finns det för regelverk gällande avlopp och vatten i en bostadsrätt? Vi bygger om köket och vill ha bänkskiva, bänkskåp och överskåp längs hela väggen. Detta skulle innebära att vi bygger in stammarna i konstruktionen (idag har de varit bakom en gipsskiva i ett högskåp)? Nederdelen bakom bänkskåpen där kopplingarna för vårt vatten och avlopp sitter kommer man kunna komma åt för det partiet tänker vi göra löstagbart, samma sak bakom överskåpen. Dock blir partiet över bänkskivan upp till överskåpet (ca 50 cm) vara inbyggt bakom kakel.
Finns det något regelverk som reglerar hur tillgängliga stammarna måste vara i en bostadsrätt?
 
Föreningen kan ha synpunkter på det. Men en såpass kort sträcka, och se till att rören fortfarande går "lösa" i utrymmet, så borde det inte vara ett problem. Tänk på att botten i utrymmet troligen är utfört så att ev. läckage skall samlas upp och rinna ut på golvet vi ett skvallerrör. Så ändra inte på det.
 
Tack för svar! Jag vet att föreningen inte har synpunkter för en av styrelsemedlemmarna har gjort en liknande lösning som jag tänker mig. Men sen hörde jag från någonstans att en sån metod inte skulle vara godkänd med tanke på stambyten, åtkomst och sånt. Men stammarna byttes 2009 så lär inte ske på en stund. Blir mest fundersam eftersom man inte kan något om det och ändå är rätt mkt pengar man ska lägga på köket.
 
Det finns knappast någon annan instans än föreningsstyrelsen som kan tänkas ha synpunkter på en sådan åtgärd.

Det som kan bli en tvistefråga är om föreningen blir tvungen att ex. byta ut den här stammen. Om det blivit fabrikationsfel. Då kanske den inbyggnad du gjort måste rivas. Och då kan det bli en diskussion om vem som skall ta kostnaden för att återställa. Eftersom med originalplaceringen skulle åtgärden ha blivit avsevärt billigare.

Och iom. risken för en sådan tvist så kan föreningen vägra godkänna en sådan inbyggnad som du vill göra. Men det viktigaste är att det går att inspektera i händelse att det läcker, och om det då är en halvmeter rakt rör som inte går att se ordentligt, spelar inte så stor roll.

OM man tänker sig att stammen måste bytas nästa år. Då får du räkna med att skåpen måste monteras bort så att stammen kan friläggas. Och kakel över bänken måste rivas osv. Att åter sätta kakel och skruva tillbaka skåpen är ju ingen astronomisk kostnad, och sannolikheten att det skall behövas de närmaste 40 åren är låg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.