Hej

Har köpt ett Dalby 3 (med oinredd övervåning) och håller nu på med inredningen av badrummet. Min fråga är hur stort badkar (hörnbadkar) kan jag sätt in utan att riskera att fogarna mellan klinkret spricker, pga nedböjning. Vi har tittat på badkar som rymmer ca 300liter, dvs en belastning på ca 370kg (inklusive badkar och en person). Bjälklaget är inte förstärkt utan det är cc600 mellan bjälkarna. Jag kommer dock att förstärka golvet med 15mm avjämningsmassa och armering enlig de gällande branschreglerna

En annan fråga gäller vad det är för typ (leverantör) av golvbrunnen som sitter i huset.

mvh
/Per
 
Hej Per,

Tillverkaren av golvbrunnar som vi använder oss utav idag är Purus Sjöbo AB.
Golvbrunnen heter Oden PP, RSK nr 711 35 22

För att svara på din andra fråga om hörnbadkar så skulle jag vilja veta ert ordernummer på huset.


Hälsningar
Martin Lahger / Modulenthus
 
Hej

Ordernumret är 70167

mvh
/Per
 
Hej Per!

Efter samtal med våra konstruktörer behöver vi kompletterande uppgifter från dig. Vilka mått har badkaret och var i badrummet ska det placeras?
Har du möjlighet så ring mig på telefon 0451-47000


Hälsningar
Martin Lahger / Modulenthus
 
Hej Per!

Mellanbjälklaget är konstruerat för en tillfällig last på 150kg/m2 utan att det sker någon nedböjning, det innebär att i normalfall där ett badkar tar upp en yta på ca. 2m2 skulle ni kunna belasta bjälklaget med 300kg. Vi rekomenderar inte att ni monterar badkar som totalt med personer väger över 300kr.


Hälsningar
Martin Lahger / Modulenthus
 
hej vi har ett norrgården med oinredd vind och tänkte ha hörnbadkar i badrum är det samma konstruktion på det??
 
Hej perka75,

Konstruktionen är lika för Norrgården.


Hälsningar
Martin Lahger / Modulenthus
 
Hej,

om man beställer hörnbadkar från start (fabrik) är mellanbjälklagret förstärkt då? ex. för att tåla sådant badkar.

/gregur
 
Hej drgegur!

Ja då förstärker vi bjälklaget med fler reglar, cc300mm


Hälsningar
Martin Lahger / Modulenthus
 
Hej,

Jag håller på att inreda min ovanvåning och blev lite orolig. Kan du se vilken belastning mitt badrum på ovanvåningen skall klara av. Enligt planritning så är det inritat ett hörnbadkar. Tillvnr:70358.

//Anders
 
Hej Anders!

Ert mellanbjälklag är förstärkt för att klara av hörnbadkar. Det kan du bl.a. se på mellanbjälklagsritningen som finns i din drift och skötselpärm.


Hälsningar
Martin Lahger / Modulenthus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.