hordak
Hej,
Har monterat en terassmarkis över balkong, där markisens motor har en gummikabel H05RR-F (3G1,0 mm2) med okontakterad ända (fas, nolla, skyddsjord). Är det tillåtet att ha denna kabel indragen till vind (genom insektsnätet i takfoten, ej borrad genomföring), för att där anslutas till jordat uttag med stickpropp? Är alltså mest själva genomgången till vinden jag är fundersam över, denna kabel är ju inte tillåten att förlägga i rör vid väggenomföring exvis.
 
tommib
Det är väl ett gränsfall. Om man kan demontera den utan verktyg är det inte formellt fel (tror jag) men just detta med att ta in den via takfoten kan få folk att tro att den är fast ansluten.

Varför inte bara göra rätt och montera den via brytare på fasaden?
 
hordak
Tänkte att jag i så fall kunde göra det själv eftersom den enda koppling då skulle vara stickkontakten på kabeln.
 

Bästa svaret

tommib
Ingen kommer skvallra här..... Så länge du gör en bra inkoppling.

Detta är ett av problemen med ellagstiftningen, man letar krångliga omvägar istället för att bara göra det rätt.

Mitt tips här skulle vara att dra fram en gruppledning från en lämplig grupp och ansluta fast över brytare.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
hordak
Ja, många av dessa omvägar kan ju tendera till att vara farligare än en korrekt utförd installation... Tack för svaret!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.