Hej!

Jag undrar om någon i detta forum har koll på hur detta hanteras på ett korrekt sätt. Frågan gäller en byggare som renoverat vårt kök och som fakturerat långt mer än offerten vi fick. Om jag avrundar och förenklar lite så kan man säga att:

Vi fick en offert på 200.000 kr inkl. moms och där fanns ett rotavdrag på 50.000 kr (dvs. innan ROT-avdrag var priset 250.000 kr. Sen fick vi faktura på 300.000 kr utan att han flaggat för eller diskuterat med oss att projektet låg över budget.

Enligt Konsumenttjänstlagen så kan byggaren ”tillåtas” gå över budget med 15%. Men räknas dem 15% på summan innan eller efter ROT-avdraget? Dvs i vårt fall. är det 15% på 200.000 kr eller 250.000 kr? Och har byggaren ”rätt” till dessa 15% även utan att ha tagit upp att jobbet blir dyrare än offerten?
 
  • Gilla
linkanbygg
  • Laddar…
Hade ni avtal om fast pris på 250 k är det 250 k som gäller såtillvida inga tillägg eller ändringar avtalas om.
Är offerten (och avtalet) på löpande räkning, men med ett uppskattat pris på 250 k får priset inte överstiga 250 x 1,15 = 287,5 k. Från detta dras sedan ROT på 30% av arbetskostnaden eller max 50 k per person.
Men rimligen bör ju hantverkaren ha aviserat fördyringarna före fakturering?
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
P pwa65 skrev:
Enligt Konsumenttjänstlagen så kan byggaren ”tillåtas” gå över budget med 15%. Men räknas dem 15% på summan innan eller efter ROT-avdraget? Dvs i vårt fall. är det 15% på 200.000 kr eller 250.000 kr? Och har byggaren ”rätt” till dessa 15% även utan att ha tagit upp att jobbet blir dyrare än offerten?
Priset är innan ROT.
ROT är en subvention av staten och har inget att göra med priset. Visst det påverkar din plånbok men inte priset.
 
Brukar även vara med kök så tillkommer VVS och elektriker.
Utöver byggarens offert.
 
P pwa65 skrev:
Hej!

Jag undrar om någon i detta forum har koll på hur detta hanteras på ett korrekt sätt. Frågan gäller en byggare som renoverat vårt kök och som fakturerat långt mer än offerten vi fick. Om jag avrundar och förenklar lite så kan man säga att:

Vi fick en offert på 200.000 kr inkl. moms och där fanns ett rotavdrag på 50.000 kr (dvs. innan ROT-avdrag var priset 250.000 kr. Sen fick vi faktura på 300.000 kr utan att han flaggat för eller diskuterat med oss att projektet låg över budget.

Enligt Konsumenttjänstlagen så kan byggaren ”tillåtas” gå över budget med 15%. Men räknas dem 15% på summan innan eller efter ROT-avdraget? Dvs i vårt fall. är det 15% på 200.000 kr eller 250.000 kr? Och har byggaren ”rätt” till dessa 15% även utan att ha tagit upp att jobbet blir dyrare än offerten?
Var det ett estimat på vad ett jobb på löpanderäkning skulle gå på dvs inte en riktig offert eller var det en regelrätt offert på jobbet med fast pris?
 
Appendix Appendix skrev:
Brukar även vara med kök så tillkommer VVS och elektriker.
Utöver byggarens offert.
Fast då bör väl el och vvs-faktura komma från annan part. Kan ju även vara så att TS entreprenör har helhetsåtagande.
 
backstad backstad skrev:
Fast då bör väl el och vvs-faktura komma från annan part. Kan ju även vara så att TS entreprenör har helhetsåtagande.
Ibland brukar de köra "totalentreprenad" så att man bara betalar en faktura. Genom att de schemalägger och har all dialog med vvs/el.
Kan även vara att riv och liknande sker på löpande räkning.

Inte helt ovanligt i köksbranschen att vissa delar är fasta och andra löpande och en del inte ens offereras utan "tillkommer".
 
Tack för era svar!
Offerten var ett estimat och inte fastpris. Men dock inte löpande räkning, allt var inlagt, pris, moms, ROT och på sista raden "Belopp att betala".

Om jag tolkar det "backstad" skriver korrekt;
250000 x 1,15 = 287500 kr och differensen jag ska betala är då 37500 kr.

Det som dock krånglar till det (i mitt huvud i alla fall) är att sista fakturan (ja det var flera och det var den sista som fick mig att se hur högt över budget vi låg) där ligger det ett ROT-avdrag. Så när jag skiver att byggaren fakturerat oss 300.000 kr så är det efter ROT. Och om jag tolkar rätt här så ska jag räkna dem 15% i alla lägen utan ROT.

VVS och elektriker var i offerten, det var helentreprenad.
 
P pwa65 skrev:
Tack för era svar!
Offerten var ett estimat och inte fastpris. Men dock inte löpande räkning, allt var inlagt, pris, moms, ROT och på sista raden "Belopp att betala".

Om jag tolkar det "backstad" skriver korrekt;
250000 x 1,15 = 287500 kr och differensen jag ska betala är då 37500 kr.

Det som dock krånglar till det (i mitt huvud i alla fall) är att sista fakturan (ja det var flera och det var den sista som fick mig att se hur högt över budget vi låg) där ligger det ett ROT-avdrag. Så när jag skiver att byggaren fakturerat oss 300.000 kr så är det efter ROT. Och om jag tolkar rätt här så ska jag räkna dem 15% i alla lägen utan ROT.

VVS och elektriker var i offerten, det var helentreprenad.
Är det estimat och man anger det så tror jag att det kan vara svårt att driva det. Speciellt om det rör sig om 12.500

Är du nöjd med jobbet i övrigt?

Vill du bråka för det beloppet och lägga ner tid på det eller gå vidare och njuta av köket? :)
 
BirgitS
P pwa65 skrev:
Offerten var ett estimat och inte fastpris. Men dock inte löpande räkning, allt var inlagt, pris, moms, ROT och på sista raden "Belopp att betala".
Kan du klistra in exakt vad det står i offerten?
För det där låter lite motstridigt, om det var ett cirkapris så bör det inte stå "Belopp att betala" för det innebär ju att det är just det man ska betala.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du klistra in exakt vad det står i offerten?
För det där låter lite motstridigt, om det var ett cirkapris så bör det inte stå "Belopp att betala" för det innebär ju att det är just det man ska betala.
I huvudet/rubriken står "Estimated amount"
På sista raden står "Total budget amount to be paid"
 
Appendix Appendix skrev:
Är det estimat och man anger det så tror jag att det kan vara svårt att driva det. Speciellt om det rör sig om 12.500

Är du nöjd med jobbet i övrigt?

Vill du bråka för det beloppet och lägga ner tid på det eller gå vidare och njuta av köket? :)
Nu var ju siffrorna i mitt bara ett exempel för att ha fina jämna tal, det rör sig i egentligen om ett belopp på ca 80' som vi tvistar om.
 
Claes Sörmland
P pwa65 skrev:
I huvudet/rubriken står "Estimated amount"
På sista raden står "Total budget amount to be paid"
Trots den dåliga engelskan verkar ju du och företaget vara överens om att ni inte hade ett avtal om priset enligt konsumentjänstlagen men att en prisuppskattning har getts. Då gäller 15%-regeln för priset som det beskrivs i inlägg #2.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Trots den dåliga engelskan verkar ju du och företaget vara överens om att ni inte hade ett avtal om priset enligt konsumentjänstlagen men att en prisuppskattning har getts. Då gäller 15%-regeln för priset som det beskrivs i inlägg #2.
Japp, förstås med undantag om överenskommelser om merjobb eller annat gjorts under arbetets gång.
Givet att det inte är ett företag som drivs av en svensk (då offerten är på engelska) kan ju vederbörandes kunskap om den svenska konsumenttjänstlagen vara begränsad. Vilket i det här fallet borde kunna vara till TS fördel.

Hur mycket är fakturerat respektive avdraget i ROT hittills? TS ska rimligen inte betala mer än 287 k. En del av detta kan då Skatteverket ha betalat genom ROT då.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Trots den dåliga engelskan verkar ju du och företaget vara överens om att ni inte hade ett avtal om priset enligt konsumentjänstlagen men att en prisuppskattning har getts. Då gäller 15%-regeln för priset som det beskrivs i inlägg #2.
Instämmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.