Hej jag har flytta ut entre och tvättstuga i garaget och då har jag isolerat väggar från 45mm till 145mm. Och jag ska nu byta isolering på vinden. Jag har lite snetak i tvättstugan som jag upptäckte inte har en luftspalt som jag måste fixa. Det ligger 120mm isolering på vinden av blandad variant och funderar på att lägga ny så det blir 195mm. Tak ytan är ca 39kwm, och vad kan besparingen tänkas bli om man jämför mot 120mm?
 
allexx allexx skrev:
Hej jag har flytta ut entre och tvättstuga i garaget och då har jag isolerat väggar från 45mm till 145mm. Och jag ska nu byta isolering på vinden. Jag har lite snetak i tvättstugan som jag upptäckte inte har en luftspalt som jag måste fixa. Det ligger 120mm isolering på vinden av blandad variant och funderar på att lägga ny så det blir 195mm. Tak ytan är ca 39kwm, och vad kan besparingen tänkas bli om man jämför mot 120mm?
195mm i tak jämfört med 120, om väggarna och fänster osv inte är bytta borde väl bli ett par procent, beror ju på temperatur också dock.

Slog snabbt i Paroc's beräkning, då gav det iaf ca 500 kwh/år, så det är ju en del: Är dock bara ett överslag förstås


Skärmdump av energibesparningsberäkningsprogram för isolering med fält för input och resultat på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.paroc.com/spps/sweden/bi_attachments/procalculator/index.html
 
  • Gilla
allexx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.