Hej!

Tack för ett suveränt forum [smiley=grin.gif]. Jag har sökt och letat men inte hittat något svar på mina problem. Har lite funderingar innan jag ska börja isolera, har nu ca 15-30 cm spån och min tanke var att spruta på ca 30 cm isover fyllupp lösull. Under spånet har jag ett svart papperslager, är detta en ångspärr ?? det finns även ventilation via takfoten och ventiler på gavlarna. Så lång tror jag att det är bra. Problemet kommer vid yttertaket, det är endast  satt längstgående brädor med ca 15-30 cm mellanrum som sedan plåten spikats fast på, se bild. Alltså det finns inget underlagstak och ingen avrinningsskydd om det börjar läka. Hur ska man enklast fixa detta, kan man sätta någon sorts plastfolie från insidan. Någon som har någon bra lösning.

Mvh
Marcus
 
  • Yttertak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
30cm till låter helt ok tycker jag..! :)
Den svarta pappen under isoleringen är nog mera en Ångbroms.. Den är nog inte helt tät. Låt den dock vara kvar.

Ang det andra så har jag ingen erfarenhet om plåt tak..
 
Tackar för svaret, ingen annan som vet något ang. taket ?[smiley=undecided.gif]
 
Det kanske går att montera en oljehärdad masonite (blanka sidan mot plåt) mellan takstols-facken.

Den tål väder och vind.

Det känns inge bra men är säkert möjligt, om man kan leda bort ev. vatten i nederkant.

Det tar inte allt läckage men största delen.

Bör nog vara en luftspalt mot plåten dock.

Tycker du ska fråga en byggare.
 
Ja, det kanske går att göra, jag kanske måste fråga nån byggare som du säger. I värsta fall får man sätta nytt tak.. [smiley=cry.gif] och det blir inte billigt.
 
Varför då? Det är ju inget fel på taket :)
 
Tänkte att om plåten var borta så kan man ju lätt sätta dit ett normalt underlagstak, sen blir det ny plåt då den nuvarande är ganska ful (ljusgrön). Eller tänker jag fel?
 
Ingen respons???? :p :-* ;D :D
 
Hej!

Jag hakar på den här tråden från år 2006 eftersom jag har ett näraliggande problem.

Vi bor i ett Elementhus (Mockfjärd) från 1963, ett plan med källare och en oinredd vind (med ståhöjd i "mitten"). Vinden, som når man via en dörr i hallen och en rejäl trappa, har golv och används i huvudsak som förvaringsplats.

Vindsbjälklaget, med spån som isolering, skulle jag vilja tilläggsisolera, framför allt med tanke på den i dagsläget dåliga värme-ekonomin. Den "dåliga" isoleringen märks framför allt på sommaren då det blir väldigt varmt i huset. Under årens lopp har jag funderat på olika sätt att isolera: traditionella skivor, lösull, termoträ mm. Men det skulle betyda att jag "går miste" om förvaringsutrymmet, vi vill gärna behålla det.

För ett par år sedan - 2006? - läste jag i en villa-tidning om en person som tilläggsisolerade sitt vindsbjälklag genom att borra upp hål i "golvet" och spruta in någon typ av isoleringsmaterial. Det tycker jag låter mycket intressant. Tacksam om någon har några tips och förslag i ärendet.
 
Är det inte en vanlig lösullsisolering du menar då?
Och ditt bjälklag är väl redan isolerat, dvs du har väl isolering på ovansidan av ditt tak (i boplanet).
Om jag förstår det rätt om hur det ser ut är det endast ovan nuvarande isolering som du kan öka isoleringsmängden... Alt byta ut spånet mot bättre isolering, men du lär nog vilja öka tjockleken oavsett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.