Hallåj!

Jag är ganska nybliven husägare (rappat tegelhus byggt på 30-talet) och håller på att renovera övervåningen. Jag tänker dra elen ovan undertak, alltså i bjälklaget på vinden.
Vinden kan i dagsläget andvändas som förråd eftersom det finns en trapp upp och det ligger golvplank där. Har brutit upp en del plankor för att konstatera att det idag är isolerat med ca 20cm spån. I övrigt är vinden oisolerad.
I och med att jag skall dra elen i bjälklaget kommer jag att riva upp allt plank och ta bort allt spån (suck, men det är ju nödvändigt..)
Därefter har jag en rad olika alternativ för hur jag ska göra, undrar bara vilket som är det bästa.
Till saken hör att jag är lite inne på att kunna göra ett litet varmbonat rum uppe på vinden. Men inte till vilket pris som helst.

Alt 1
Riva trappen till vinden, ersätta den med en lucka.
Fylla upp hela vinden med ca 40-50cm med någon typ av lösullsisolering.
Fördelar: Enklast, billigast?, mer golvyta på planet under.
Nackdelar: Inget vindsutrymme.

Alt 2
Behålla trappen för att lätt kunna gå upp.
Höja bjälklaget med ca 20cm och därefter fylla upp med ca 40cm lösullsisolering och därefter lägga golvplank.
Fördelar: Vindsutrymme.
Nackdelar: Lågt till tak på vinden, något mindre golvyta nere (är iof så idag)

Alt 3
Behålla trappan, fylla bjälklaget med ca 20cm lösullsisolering, lägga golv. Och även isolera yttertaket med ca 20cm.
Fördelar: Kan varmbona ett eller flera rum på vinden.
Nackdelar: Tillräckligt mycket isolering? Mycket jobb? dyrt?, luftspalter krävs i yttertak?


Är säkert några för/nackdelar jag glömt. Nämn gärna även saker som jag bör tänka på.


Vh
Elektriker Hjerpe
 
Frågan är hur angelägen du är att kunna nyttja vinden, till förvaring och/eller extra rum. Är det tillräckligt stort för att ha ett varmbonat rum där, eller är det bara önsketänkande?

OM det finns utrymme så kommer du säkert gräma dig om ett par år om du inte har möjlighet att använda det pga åtgärder du gör nu, om det däremot skulle bli ett så litet rum att du ändå inte kommer att använda det så får du gräma dig att du inte isolerade bättre istället för att göra det där rummet...

En variant som nämnts här på forumet om man riskerar "lågt i tak" på vinden är att även isolera på "utsidan" av taket, t.ex. 10 cm ute och 20 cm inne. I dessa fall skall man inte ha luftspalt i taket. I övriga fall skall du ha det. Man får dock vara medveten om att 30cm är lite i klenaste laget för "modern" standard.
 
Eftersom du renoverar så passa på att lägga till en diffussionsspärr mellan boutrymmet och vinden. Spärren ska sitta på den varma sidan.

Då har du minskat risken att varm inneluft läcker ut och kondenserar på den kalla vinden.

Jag skulle också se över ventilationen och ev installera mekanisk frånluft så att du får undertryck i huset.

Slutligen skulle jag ta det lugnt med isoleringen, inga 60 cm. Ju kallare vind, desto större fuktproblem.
 
bonnier skrev:
Frågan är hur angelägen du är att kunna nyttja vinden, till förvaring och/eller extra rum. Är det tillräckligt stort för att ha ett varmbonat rum där, eller är det bara önsketänkande?

OM det finns utrymme så kommer du säkert gräma dig om ett par år om du inte har möjlighet att använda det pga åtgärder du gör nu, om det däremot skulle bli ett så litet rum att du ändå inte kommer att använda det så får du gräma dig att du inte isolerade bättre istället för att göra det där rummet...

En variant som nämnts här på forumet om man riskerar "lågt i tak" på vinden är att även isolera på "utsidan" av taket, t.ex. 10 cm ute och 20 cm inne. I dessa fall skall man inte ha luftspalt i taket. I övriga fall skall du ha det. Man får dock vara medveten om att 30cm är lite i klenaste laget för "modern" standard.


När jag läser ditt inlägg så har jag inte så svårt att bestämma mig längre. det kommer att bli väldigt låg till tak.. för att ha ett varmbonat rum. D
ärför så kommer jag nog att höja bjällaget med ca 20-30cm i mitten av vinden och därefter isolera med ca 40 cm lösull. Efter det kan jag lägga golvplank på den ytan jag höjt bjälklaget och andvända det som förråd.
Samtidigt som jag får en bra isolering och större golvyta då jag ersätter trappen med en lucka.

/Hjerpe
 
Consensus skrev:
Eftersom du renoverar så passa på att lägga till en diffussionsspärr mellan boutrymmet och vinden. Spärren ska sitta på den varma sidan.

Då har du minskat risken att varm inneluft läcker ut och kondenserar på den kalla vinden.

Jag skulle också se över ventilationen och ev installera mekanisk frånluft så att du får undertryck i huset.

Slutligen skulle jag ta det lugnt med isoleringen, inga 60 cm. Ju kallare vind, desto större fuktproblem.

diffussionsspärr är alltså att lägga plast mellan boytan och vinden? I det här fallet ovan panel som jag tänkt montera i taket..

köksfläkt och badrumsfläkt, är det tillräckligt med mekanisk frånluft?

Och sedan ca 40cm isolering på vinden.

Hade!
//hjerpe
 
hjerpe skrev:
diffussionsspärr är alltså att lägga plast mellan boytan och vinden? I det här fallet ovan panel som jag tänkt montera i taket..

köksfläkt och badrumsfläkt, är det tillräckligt med mekanisk frånluft?

Och sedan ca 40cm isolering på vinden.

Hade!
//hjerpe
Åtminstonde badrumsfläkten skall gå kontinuerligt, jag kan inte säga dock om det är tillräckligt eller om du skall ha nåt mer gåendes...om du ändå håller på att fixa till så kanske det skulle vara läge att kolla upp ventilationen mer noga, t.ex. installera en värmeväxlare så att du kan återvinna en del av frånluften.
 
Det bästa är ju ett konstant undertryck i huset så att inneluften åker ut via ventilationen istället för upp på vinden. Det får du endast med permanent frånluftsventilation eller FTX.

Ångspärren ska sitta så nära boutrymmena som möjligt.

Och isolera inte för mycket. Ett visst värmeläckage (men inte fuktläckage!) till vinden håller fukten borta.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.