Hej

Tänkte höra om det är något speciellt man borde tänka på när man tillägsisolerar ett gammalt timmerhus?

Det finns ingen isolering i väggarna för tillfället.. Det är bara timmervägg och panel utanpå den.

På vinden ligger det bara 145 mm med gullfiber och det är ett knäckt tak.

Det är kallt inne och jag tänkte bara höra vad ni skulle göra och om jag tänker rätt när jag har tänkt göra följande:
Riv ut all isolering på vinden, spruta dit 45 cm lösull och sätt ventiler på gavlarna.
Till sommaren tänkte jag riva av locken på ytterpanelen, sätta kanske 70mm fasadskiva?, sätta dom där plastpluggarna och sen läkta och sätta nu lockpanel.

Kom gärna med synpunkter på om jag är helt vilse i mina tankar

MVH
Ante
 
Tips, för att huset fortfarande ska få samma utseende så måsten fönstren flyttas ut lika mycket som du isolerar. Tänk även att takfoten blir mindre lika mycket!
Jan
 
janolena skrev:
Tips, för att huset fortfarande ska få samma utseende så måsten fönstren flyttas ut lika mycket som du isolerar. Tänk även att takfoten blir mindre lika mycket!
Jan
Tack =) jo jag har tänkt mycket på takutsticket, men jag vet inte vad annars man kan göra? Hade hemma en lasertermometer och när det var -24 grader ute så var det -9 i ett hörn i trappan till ovanvåningen.. Visserligen är ovanvåningen kallställd och under renovering men så kall ska inte en innervägg vara :O
 
Om du isolerar utsides förstör du hela karaktären på huset. Troligen måste du även kolla med byggnadsnämnden samt flytta ut fönster och dörrar. Ganska jobbigt.

Bättre att isolera invändigt. Kanske du klarar dig med 95 mm isolering om du bara använder huset då och då på vintern, annars skulle jag nog rekommendera 145 mm. Sätt vindpapp mot gamla innerpanelen och täta ordentligt. Regla upp isolera, därefter t ex osb-skiva och gips. Passa på att dra ny el och sätt in 400 V element.

Om du avser att använda 145 mm isolering kan du ev börja med 45 reglar liggande och 45 mm isolering samt därefter 95 reglar stående och 95 mm isolering, osb-skiva och gips. Går bra med 6 mm gips.

På samma vis kan man även kryssa reglarna om man bara ska ha 95 mm totalt. Kryssning minimerar köldfickor.

På vinden kan du ju behålla gamla isoleringen om den är ok samt spruta in lösull. Det brukar vara jobbigt att få ut den gamla som säkert duger.
 
R Göran skrev:
Om du isolerar utsides förstör du hela karaktären på huset. Troligen måste du även kolla med byggnadsnämnden samt flytta ut fönster och dörrar. Ganska jobbigt.

Bättre att isolera invändigt. Kanske du klarar dig med 95 mm isolering om du bara använder huset då och då på vintern, annars skulle jag nog rekommendera 145 mm. Sätt vindpapp mot gamla innerpanelen och täta ordentligt. Regla upp isolera, därefter t ex osb-skiva och gips. Passa på att dra ny el och sätt in 400 V element.

Om du avser att använda 145 mm isolering kan du ev börja med 45 reglar liggande och 45 mm isolering samt därefter 95 reglar stående och 95 mm isolering, osb-skiva och gips. Går bra med 6 mm gips.

På samma vis kan man även kryssa reglarna om man bara ska ha 95 mm totalt. Kryssning minimerar köldfickor.

På vinden kan du ju behålla gamla isoleringen om den är ok samt spruta in lösull. Det brukar vara jobbigt att få ut den gamla som säkert duger.

Okey.. Men ytterpanelen är i behov av byte och förra ägaren av huset har renoverat hela neder våningen inne för 2 år sedan och då gjordes följande:
Allt golv revs upp och sedan glesade dom på reglarna, satte golvvärme med 16mm slang, 9mm spontad spånskiva limmade i sponten, men i övrigt ligger de flytande samt lade ett 15 mm EK parkett golv. De gipsade och tapetserade då alla innerväggarna också.

Så det känns lite dumt att tilllägs isolera inne då (fattar inte att dom inte gjorde det med en gång)

Men då är det ju det med takutsticket.. Och vad jag vet finns det inte så mycket att göra med det?

Med fasadskivor ute och då blir det väl inga köldfickor alls?

På vinden pratade jag med en lös-ull sprutare och han sade att all gammal isolering måste bort annars måste jag hålla på med fuktspärrar och grejer på vinden.
 
Det framgick inte att du hade ytterpanel ovanpå timret. Man kan knappast kalla det då för timmerhus eftersom alla äldre hus oftast har just massivt trä. Nej det är då inget som hindrar att du reglar upp och isolerar utifrån. Det bästa är väl vanlig isolering som lättare går in i ojämnheterna på timret. Ytterst någon form av vindstopp kan vara asfa, vindpapp eller gips. Sedan liten luftspalt och ytterpanel.

Grunden blir ju inte snygg men det finns färdiga skivor att montera så det inte blir någon smal midja. Fönster och dörrar bör flyttas annars ser det ut som krigsvärn. Lycka till.
 
AnteOlesen skrev:
Hej

Det finns ingen isolering i väggarna för tillfället.. Det är bara timmervägg och panel utanpå den.

Till sommaren tänkte jag riva av locken på ytterpanelen
Okey.. Funkar dessa fasadskivor eller västkust skivor bra? då slipper man väl regla och hålla på? Någon som har synpunkter på detta?
 
Kolla på Ekovillas lösull, går fint att blåsa upp på vinden, och går oxå att isolera väggarna på utsidan.
Du reglar upp klart på utsidan timmret, och sen sprutar man på ullen på väggen, fyller ut bra så därför passar just den isolering bäst till timmerväggar.
 
fastmoving? skrev:
Kolla på Ekovillas lösull, går fint att blåsa upp på vinden, och går oxå att isolera väggarna på utsidan.
Du reglar upp klart på utsidan timmret, och sen sprutar man på ullen på väggen, fyller ut bra så därför passar just den isolering bäst till timmerväggar.
Är det mycket mer jobb med att göra så? Tänkte om det lönar sig med mödan om det är mycket billigare? Jag ska spruta lösull på vinden, men har inte riktigt tänkt på det ute? Hur fäster man stående reglar mot väggen?
 
AXS
Om jag var du skulle jag bara isolera några cm på utsidan och så vindpapp.
Kolla över var det är värst och se så det inte är några stora "hål" någonstans.

Sen tar du ett rum i taget och isolerar från insidan. Ingen panik och något
rum kan vänta flera år.

På detta sätt slipper du flytta alla fönster och slipper riva ut allt på insidan direkt.

Lycka till!
 
När vi fick ett utlåtande från en isoleringsfirma angående att isolera vår vind med lösull talade den som var hemma hos oss om att det inte är lönt att isolera under 75 mm på ytterväggar i timmer (då har vi ändå bara timmer som är 75-90 mm tjokt) . Mindre än så gör ingen skillnad och är därför inte ävret pengarna och arbetet. Däremot är dte viktigt att sätta vindpapp så att det blir dragfritt och att tilläggsisolera vinden med ekofiber eller cellulosa gör stor skillnad om man bara har tunn sågspånsisolering eller liknande där.

Att det var så kallt just vid trappan kan ju bero på att det finns ett drag precis vid den punkten. Kanske behöver bjälklaget också få ny tätning i form av vindpapp och fyllas upp med nytt isoleringsmaterial. Om det ligger sågpån idag och den är gammal är det troligt tat denna har sjunkit ihop vilket ger utrymme för luft att röra sig under golven.
 
AnteOlesen skrev:
Är det mycket mer jobb med att göra så? Tänkte om det lönar sig med mödan om det är mycket billigare? Jag ska spruta lösull på vinden, men har inte riktigt tänkt på det ute? Hur fäster man stående reglar mot väggen?
Har inte gjort det själv ännu, bara sett beskrivningar o filmer på hur man går tillväga, men det verkar smidigare än att hålla på med plattor/skivor osv.
Pris får man ju räkna på, har inte koll på prisskillnaden.
Tja, man spikar....
Om ni ska ha stående panel så ska reglarna på utsidan ska vara i 2 lager, det inre(mot timret) stående, och det yttre liggande. Med 45mm reglar, blir det då 90mm isolering, och det är det minsta jag tycker ni ska ha. Men kika på beskrivningarna på Ekovillas hemsida, lättare att förstå än att jag ska förklara.
 
Vi var i samma sits som dig när vi köpte vårar hus. Vi isolerade invändigt 2x45mm korslagda gullfiber skivor, windstopper mot innerpanelen sedan 45mm reglar korslagda och isolering och utanpå det osb skivor och gips. Vi rev även upp golven och tog bort gamla sågspånet och satte in ny vindpapp och gullfiber i golvet. Vi bytte även fönster och nu har vi varmt och skönt inne (drog även ny el, vatten, avlopp samt värmerör när vi hade allt öppet :)
 
Ett tips kan väl vara att dreva ordentligt om du nu skall byta ytterpanel. Sen skall man vara lite försiktig med att isolera för tjockt (om man isolerar en sida) då daggpunkten flyttas. Kom även ihåg att hygroskopisk isolering används utan plastfilm och icke hygroskopisk med plastfilm. I ett timmerhus skulle åtminstone jag låtabli plastfilm och därmed använda hygroskopiskt material.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.