P
Funderar på att ta bort kattvindarna men undrar hur man brukar göra med den befintliga isoleringen som förhoppningsvis finns bakom de liggande brädorna. Är det kanske bättre att riva bort allt och göra det enligt dagens metoder eller ska man bara bygga på med reglar och sätta upp ny isolering mellan dessa? Jag har ju ingen aning om det ens finns någon luftspalt mot yttertaket idag.
 
  • kattvinden.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade nog öppnat lite högt upp.. Kan vara spånfyllda fack där spånet har sjunkit ihop. om det nu finns något spån överhuvudtaget.
har en granne där han hittade försäljningsargument på sitt hus. Huset byggt på 20-30 taket. "Nu isolerar vi med luftspallt.!" Wow tänke han hur ser den ut efter 70-80 år.. när han rev så insåg han att det inte fanns någon isolering. Dock en luftspalt på ca 10 cm.
Det var i snetaket man hade gjort så..
 
Vi tog bort två av kattvindarna på vårt hus byggt 1935. Ingen isolering annat än getingbon i stor mängd...
 
Det jag skulle säga egentligen är att vi tog bort den panel som satt där, rensade rent från getingbon och spindelväv och satte dit masonit med luftspalt mot det gamla spåntaket och vindpapp. Sedan sadlade vi på de befintliga reglarna för att kunna få dit 200mm ThermoCell-isolering. Slutligen vindpapp och gips. Viola!
 
P
Var väl ungefär så jag hade tänkt mig att göra. Använde ni någon plast? Om vi gör om rumet och tar bort kattvindarna har vi ju möjlighet att plasta alla väggar samt taket så att det blir tätt ut mot snedtaket och upp till vinden.
 
Ingen plast. Eftersom resten av huset är plastfritt så skulle det nog bara bli problem eller möjligen bara onödigt. Vi valde träfiberisolering med vindpapp på båda sidor istället just för att det kan transportera bort fukten.
 
P
Som skivor då? Trodde det bara fanns som lösull.
 
Finns även som skivor. Finns på Bauhause, från en finsk tillverkare.
Dock som vanligt dyr....

Ska även gå om man lejerbort det att spruta väggar & snetak med lösull.
 
Jodå det finns som skivor. Hutlöst prissatt men trevligt att jobba med jämfört med glasull. Jag vet att det åtminstone finns som 70mm och som 100mm skivor.
 
Brottas med en liknande kattvind. Har inte lyft och kikat vad som döljs bakom de liggande brädorna där, men kommer att göra stickprov så fort tillfälle ges.

Drar mig dock för att ta bort alla liggande brädor. Hoppas hitta en lösning som gör att jag kan låta dem sitta.

Hur gick du vidare med issoleringen av din kattvind?
 
P
Allt är på planeringstadiet ännu. Lär inte göra något under vintern utan det får bli tidigast i vår.
 
P
Lite dyrare än Byggmax isolering, 95mm kostar 36:- kvm. 100mm trä ca 80.- sek/kvm. mer än dubbla priset. Frågan är om det är värt det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.