tjena.
vi tänkte tillägsisolera samt byta fasad.
är det jävligt som fan om man inte gjort sånt föret? eller löser man de utan problem? :)
tips på för och nackdelar m.m? panelen vi ska ha är falspanel 22*145 och kommer skjutas med spikpistoler för snabbaste sätt:) vad för stolek på spik till panel samt 45*45 reglarna?
tacksam för lite svar angående detta :)
 
Twixer skrev:
tjena.
vi tänkte tillägsisolera samt byta fasad.
är det jävligt som fan om man inte gjort sånt föret? eller löser man de utan problem? :)
tips på för och nackdelar m.m? panelen vi ska ha är falspanel 22*145 och kommer skjutas med spikpistoler för snabbaste sätt:) vad för stolek på spik till panel samt 45*45 reglarna?
tacksam för lite svar angående detta :)
Det är ju inte speciellt svårt. Pillet med det är att du behöver nya smygar utvändigt runt alla fönster. Takfoten blir mindre, så det kan se lite lustigt ut om du inte har ganska djupt i dag.

Panelen skjuter du med tretum, reglarna med fyrtum alternativt skruva med 6x100 jetting, så du är säker på att drar, beror på hur det ser ut bakom, alternativt både skruv och spik vid olika behov.

Lycka till
 
Det beror på vem man frågar. Frågar du firman jag anlitade för att göra just det på ena sidan av mitt hus så skulle de nog säga att det är ohyggligt svårt och att det inte alls är underligt att de sågade snett, spikade fel, mätte fel, hittade på egna lösningar, misslyckades med att få någonting alls att liva och fick ett uselt resultat.
Frågar du mig som gjorde sida nummer två själv förra sommaren så tyckte jag inte att det var särskilt svårt alls. Nån miss här och där blev det ju av typen "satans, så skulle jag ju gjort istället och sparat tid eller pengar eller svett" men det lär man sig till nästa sida. :)
 
+1 på Dalbotös' inlägg.

"Think twice - cut once!"
 
Mikael_L
Ska du skjuta panelen med spikpistol har du antagligen fördelen att även kort spik har 2,8mm tjocklek, dvs som 3" även när dom är kortare.
Detta innebär att en 50mm eller 65mm drar betydligt bättre än motsvarande lösförpackad trådspik.
Jag skulle lika gärna skjuta 22mm panel med 65x2,8 som att använda 3" (75mm).

Och sen, sätter du panelen endast mot spikregel (25x50, 28x70 etc), inte någon tjockare regel så gör ju en spik som går genom regeln med en cm eller två ingen extra nytta, så spikar du 22mm panel mot 25mm spikregel blir 50x2,8mm spik jättebra.

45x45-reglar skjuter jag med 100mmx3,4. I något enstaka fall någon 90 eller 100 mm skruv.

Ska du verkligen använda spikpistol till panelen.
"Hålen" i panelen pga av de djupt inskjutna spikarna är inte snygga, gör målningen jobbigare och kan förkorta livslängden på panelen då vatten ev hittar en väg in där.
Jag tror att seriösa snickare med stor yrkesheder inte spikar med pistol, eller möjligen med stort motstånd mot spikpistol här.
Snickarna på grannhuset la i alla fall spikpistolen åt sidan när det kom till panelen.

Men själv har jag skjutit all panel med pistolen, för jag är såpass kass "snickare" och hammarmärken på panelen bredvid spikarna är inte heller så snyggt. :p
Men jag ställer ner spikdjupet ordentligt på pistolen, sen går jag ett varv efteråt och slår ner alla spikar jäms med panelen.
Endast fasadpanelen alltså, all annan användning av spickpickan får bli mer rationell.

Var noga med vindskyddet och gnagarskyddet när du väl håller på med extraisoleringen, det har du igen sen.
 
Redigerat:
Och man ska tänka på bakomliggande beläggning. Är det vindskyddsfolie är det inte lämplig att perforera den... Man bör inte alls perforera ngt. Både vind och vatten kan tränga in sen.
 
Mikael_L skrev:
Ska du verkligen använda spikpistol till panelen.
"Hålen" i panelen pga av de djupt inskjutna spikarna är inte snygga, gör målningen jobbigare och kan förkorta livslängden på panelen då vatten ev hittar en väg in där.
Jag tror att seriösa snickare med stor yrkesheder inte spikar med pistol, eller möjligen med stort motstånd mot spikpistol här.
Snickarna på grannhuset la i alla fall spikpistolen åt sidan när det kom till panelen..
Med panelnos på pickan så fungerar det utmärkt tycker jag. Gick grannhussnickarna på löpande, eller fast pris?:)
 
Mikael_L
barajag skrev:
Med panelnos på pickan så fungerar det utmärkt tycker jag. Gick grannhussnickarna på löpande, eller fast pris?:)
Jag vet inte vilken ersättningsform dom hade.
Men nog gick det snabbt nog ändå för dom att få upp fasaden. Snabbare än mig i alla fall, men det säger nog inget. :p

Nä jag är ingen total motståndare mot spikpistol på fasadbrädor. Och det finns bättre och det finns sämre pistoler. Men de flesta kan nog hålla med om att det ser inte snyggt ut när man går och kollar på husen som är byggda i husfabriker, och alla spikskallar sitter i 1/2-cm djupa gropar inne i brädorna.q(;^;)p
 
Mikael_L skrev:
Jag vet inte vilken ersättningsform dom hade.
Men nog gick det snabbt nog ändå för dom att få upp fasaden. Snabbare än mig i alla fall, men det säger nog inget. :p

Nä jag är ingen total motståndare mot spikpistol på fasadbrädor. Och det finns bättre och det finns sämre pistoler. Men de flesta kan nog hålla med om att det ser inte snyggt ut när man går och kollar på husen som är byggda i husfabriker, och alla spikskallar sitter i 1/2-cm djupa gropar inne i brädorna.q(;^;)p
Helt enig angående prefab, man får gå med fogspruta i princip varje spikhål. Vet inte om det gäller alla prefabhus, men de flesta.

Använder senco tryckluft eller paslodes gas, fungerar bra tycker jag.:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.