Tjena.

Ville bara verifiera här för att få lite fler kockar i soppan. Tänkte byta fasad och tilläggsisolera. Jag tänkte slita bort allt ända in till spånet, ev fylla på spån/icell, sätta vindduk och sedan 45mm isoleringsskivor, läkt, panel. Det blir stående Z dubbelfas strax över en meter, sedan midja och liggande Z enkelfas ovanför det.

Jag har preppat lite med att sågat upp i underkant för undersöka hur det ser ut bakom den nuvarande panelen (minimera överraskningar). Så jag kastar upp några bilder på det ifall det kan vara intressant att se.

Renoveringsarbete på hus, isolering synlig, trasig ytterklädsel, skruvdragare, kablar, träkonstruktion, skadedjursskador kanske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad trävägg med isolering synlig, tecken på förfall eller vattenskada, behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggnadsfasad under reparation, träreglar, isoleringsskiva, stege, elektrisk kopplingslåda, kabel, oputsad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fråga 1
Är det några bestämmelser hur långt ner man bör dra panelen över sulan för att skydda den?

2
Visst sätter man blecket på läkten? På alla ställen det är möjligt? Ovan fönster och midja.


Om man ska ha blecket jämna med undersidan av fönster, bruka man då sätta dubbla bleck. Eller finns det någon bra lösning med att använda samma?

3
Tänkte även försöka bygga midjan runt knuten med bleck och så, eller är det en dålig idé?

4
Fasadbelysning. Har inte riktigt gillat lampor på väggen. Är det någon som vet om en ledlist runt hela takfoten, som lyser ner på fasaden istället fungerar? Om man sätter den på insidan vindskivan och lyser snett ner på väggen.

5
Fuskförlänga taket. Fungerar det att göra en liten fuling. Genom att ta bort vindskivor, bygga ut med tex 2"4, för att sedan skarva ut taket med kantplåten, eller om man kan ha en bredare kantplåt. Skulle de se konstigt ut?
Hörn av byggnad med tak, stuprör och lampa mot molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



De va dom frågorna jag kunde komma på. Förhoppningsvis finns det någon snäll själ som har koll på några av frågorna eller testat liknande saker.
 
Varför ska du byta panel?
 
  • Gilla
hscn och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför ska du byta panel?
Oj, det känns nästan som en filosofisk fråga. Vill du utveckla? Eller har jag skrivit något konstigt du skämtar om?
 
G Glericus skrev:
Oj, det känns nästan som en filosofisk fråga. Vill du utveckla? Eller har jag skrivit något konstigt du skämtar om?
Tja, allt det arbetet för bara 45mm tilläggsisolering tycker jag verkar orimligt, jag skulle inte vilja tilläggsisolera utan att flytta ut fönster, lägga om taket med korrekt utstick och nya fönsterbleck, stuprör osv...

Laga fasaden tvätta och måla om det behövs?
Isolera på vindsbjälklaget istället, eller kanske taket, det är lättare att räkna hem.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tja, allt det arbetet för bara 45mm tilläggsisolering tycker jag verkar orimligt, jag skulle inte vilja tilläggsisolera utan att flytta ut fönster, lägga om taket med korrekt utstick och nya fönsterbleck, stuprör osv...

Laga fasaden tvätta och måla om det behövs?
Isolera på vindsbjälklaget istället, eller kanske taket, det är lättare att få räkna hem.
Jo de ante mig att de va något underliggande. Men då är jag med. Grundtanken var väll att ändra utseende på huset till liggande/stående panel som jag skrev i första posten. Så det är väll mer en grej att försöka lägga till små förbättringar medans man håller på med bytet. Vi har även planerat in ett byte av alla fönster på kåken. Så bleck kommer bytas oavsett. Så gick min tanke även över på att korrigera isoleringen som en relativt billigt förbättring. Borde jag välja något annat än 45mm isolering?

Taket var bytt för 10 år sen, då vi inte bodde här. Så det svider lite att dom inte passade på att bygga ut det då. Vi kommer troligtvis inte byta taket än på ett tag, var av anledningen till att jag frågade om "fuskförlänga" för att få ett stiligare utstick och skydd.
 
Tja, inte skulle jag vilja ha mindre än 250mm isolering i vägg om jag isolerade, gärna mer.

Näste ägare(eller kanske du själv) kommer tänka, varför har man bytt tak och fasad utan att isolera ordentligt och fixa ordentliga utstick, varför är inte grunden isolerad och anpassad till den nya fasaden osv..
 
Redigerat:
F fribygg skrev:
Tja, inte skulle jag vilja ha mindre än 250mm isolering i vägg om jag isolerade, gärna mer
Det är 200mm spån i väggarna. så 245mm isolering totalt med tillägget. Hade gärna lagt en till 45mm. Men taket är som de är. Om jag gör som nu, dvs plocka bort allt in till spånet och sätter vindduk. så kommer det nya hamna på ungefär samma mått som det ser ut idag. 20mm plank och 20mm board försvinner ifrån de gamla och ersätts med isoleringen.

Helt orimligt är det väll inte?
 
G Glericus skrev:
Det är 200mm spån i väggarna. så 245mm isolering totalt med tillägget. Hade gärna lagt en till 45mm. Men taket är som de är. Om jag gör som nu, dvs plocka bort allt in till spånet och sätter vindduk. så kommer det nya hamna på ungefär samma mått som det ser ut idag. 20mm plank och 20mm board försvinner ifrån de gamla och ersätts med isoleringen.

Helt orimligt är det väll inte?
Det är inte värt allt det jobbet och de pengarna om du inte isolerar ordentligt
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är inte värt allt det jobbet och de pengarna om du inte isolerar ordentligt
Vad är ordentligt i mitt fall?
 
G Glericus skrev:
Vad är ordentligt i mitt fall?
Du bör sikta på ett U värde under 0,15 i enl Boverket
 
  • Gilla
Glericus
  • Laddar…
Förutom isoleringen, har du kunskap om dom övriga frågorna?
 

Bästa svaret

U
1
Inga bestämmelser. Dra den så långt det ser bra ut, du vill sätta bleck mot syllen som hindrar kondens som rinner av från vindpappen. Du vill gärna att blecket inte syns, men dra inte panelen för långt ned för då ser det konstigt ut mot källardörrar och -fönster.

2
Snitta vindduken och vik in blecket under den och täta skarven mot blecket.


Räcker med fönsterbleck under fönster. Du behöver inte ett till under fodret.

3
Beror helt på hur du vill att det ska se ut. Kolla inspirationsbilder. Vanligast är att ha knutbrädor hela vägen ned eller hela vägen till avslut mot en offerbräda.

4
Det kräver att du har långt takutsprång. Annars kommer den mest troligen bara belysa översta 0.5-1m av väggen. Högst subjektivt men för de flesta kommer det nog se tokigt ut. På äldre hus med träpanel är det också en ganska avvikande sak som gör att designen ser spretig ut. Om du då är emot lampor på fasad med vill belysa fasaden är det bättre att montera armaturerna på marken där du kan öka avståndet lite. Mest tidstypiskt hade väll varit fasadbelysning på husknuten och lyktor på stolpe längs gångar i trädgård.

5
Kommer se ut som en konstig låda om du har bredare plåt, gör det istället ordentligt den dagen taket ska renoveras, lägg inte tid på en sån konstig lösning.
 
  • Gilla
Glericus
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
1
Inga bestämmelser. Dra den så långt det ser bra ut, du vill sätta bleck mot syllen som hindrar kondens som rinner av från vindpappen. Du vill gärna att blecket inte syns, men dra inte panelen för långt ned för då ser det konstigt ut källardörrar och -fönster.

2
Snitta vindduken och vik in blecket under den och täta skarven mot blecket.


Räcker med fönsterbleck under fönster. Du behöver inte ett till under fodret.

3
Beror helt på hur du vill att det ska se ut. Kolla inspirationsbilder. Vanligast är att ha knutbrädor hela vägen ned eller hela vägen till avslut mot en offerbräda.

4
Det kräver att du har långt takutsprång. Annars kommer den mest troligen bara belysa översta 0.5-1m av väggen. Högst subjektivt men för de flesta kommer det nog se tokigt ut. På äldre hus med träpanel är det också en ganska avvikande sak som gör att designen ser spretig ut. Om du då är emot lampor på fasad med vill belysa fasaden är det bättre att montera armaturerna på marken där du kan öka avståndet lite. Mest tidstypiskt hade väll varit fasadbelysning på husknuten och lyktor på stolpe längs gångar i trädgård.

5
Kommer se ut som en konstig låda om du har bredare plåt, gör det istället ordentligt den dagen taket ska renoveras, lägg inte tid på en sån konstig lösning.
Toppen att du påpekade att sätta dit ett bleck längst ner, hade inte ens tänkt på att man kan gömma den med panelen. Sätter man även duken på blecket så eller?

Jag är lite fundersam över när du säger peta in blecket bakom duken ovanför fönster. Är de förutsatt att jag inte tilläggsisolera? Tänkte att de kanske är risk att det sugs upp vatten ifrån blecket in i isoleringen då isoleringen hamnar utanför duken.

Vad bruka man använda för att täta mellan duk och bleck? Såndär grön klistrig tejp man använder för att skarva duken?

Tror nog ja går på hela knutbrädor som du säger, dels mycket lättare. Men också lite orolig att de ska se dumt ut när midjan är så långt ner.

Bra input på belysningen, slutar kanske med att man ha lampor på väggen och takfoten. Och fuskvidga taket skippar jag nog.
 
U
Yes du sätter bläcket in under duken även längst ned. Som sagt är det för få ut eventuell kondens så den inte rinner längs duken hela vägen ned till fönsterkarm eller syll. Målet är att få ut fukten utanför panelen/grundmuren.
Ja absolut, att tejpa med åldersbeständig tejp är det lättaste sättet att täta.

Nej du lär ju ha läkt som du kan spika i runt isolerskivorna (om du inte kör distanser genom isoleringen) så då kommer du ha en läkt/regel i alla avslut. Den ska sitta någon centimeter ovanför blecket så ingen isolering kommer vara emot där. Kör du stående läkt så kommer du väll köra musband i botten istället för läckt som även det sitter någon centimeter ovanför blecket och hindrar isoleringen från att nudda det. Inget vatten rinner uppför blecket så det är ju endast det som kommer in bakom panelen högre upp som kan nå isoleringen.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Yes du sätter bläcket in under duken även längst ned. Som sagt är det för få ut eventuell kondens så den inte rinner längs duken hela vägen ned till fönsterkarm eller syll. Målet är att få ut fukten utanför panelen/grundmuren.
Ja absolut, att tejpa med åldersbeständig tejp är det lättaste sättet att täta.

Nej du lär ju ha läkt som du kan spika i runt isolerskivorna (om du inte kör distanser genom isoleringen) så då kommer du ha en läkt/regel i alla avslut. Den ska sitta någon centimeter ovanför blecket så ingen isolering kommer vara emot där. Kör du stående läkt så kommer du väll köra musband i botten istället för läckt som även det sitter någon centimeter ovanför blecket och hindrar isoleringen från att nudda det. Inget vatten rinner uppför blecket så det är ju endast det som kommer in bakom panelen högre upp som kan nå isoleringen.
Ritade denna bild för att se så jag är helt med på tåget. Ska göra en senare med blecket ovanför fönster så jag är helt med på dom också.

En datorgenererad bild av en byggnadsdel, möjligen ett fönster, med otydlig texturkvalitet och färgsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.