Hej, är lite ny på renoveringsområdet men lär mig.

Jag skall tillägsisolera fasaden, vill därefter flytta ut fönstren efteråt, jag undrar ur detta går till. Hur fäster jag fönsterkarmen, vilket material använder jag till fönsterbänk och det andra utrymmet som blir runt innsidan på fönstret. Vart skall jag dreva och vart skall jag lägga fogmassa?
 
Du lägger antagligen på 2x45mm och reglar för det?

Då går det utmärkt att skruva fast fönstren i det nya regelverket. Egentligen är det ju så att oavsett om du reglar eller använder isolerskivor så spikar du upp en ram av reglar runt fönsterhålen. Fönstret fästs i denna.

Fönster fästs med traditionella karmskruvar. Essve har annars fina karmhylsor som jag brukar använda.

Invändig infodring av fönstret brukar jag göra med MDF, 16mm. Även fönsterbänkar tillverkar jag i detta material.

Vad gäller drevning så brukar jag köra med fogskum. Det kladdar som faan men blir ju tätt och bra.....

Kolla på isolertillverkarnas hemsida, där finns instruktioner för det utvändiga arbetet vid tilläggsisolering.
 
2x45 reglar, du menar alltså två reglar som ligger på varandra. Skall det vara något mellanrum mellan dessa.

Tackar för fint svar .
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.