Hej jag vill gärna tilllägisolera mitt hus utvändig. Det är ett trähus men på träfasaden finns också en sort "pappbeläg" som har et utseende som "tegelstenar". Eftersom det är inte sunder vill jag gärna behålla den, sätta en tilllägisolering och en ny träfasad på.
Nu undrar jag vilken är den bästa isoleringsmaterial. Är det inte det bästa att ta cellplast i den här fallet?
Hälsningar
Grästorp
 
Yttersttveksamt att sätta cellplast på ett trähus skulle jag säga. Du måste nog ha en luftspalt mellan trät & cellplasten annars riskerar du att få en massa kondens där och det börjar möggal/ruttna.

Många trähus med Cellplast & puts, har just det problemet Cellplasten ligger direkt mot trät så det börjar ruttna efter ett tag.. dyrt...

Ett matreal som tillåter att fukten vandra rakt igenom är nog bättre..
 
Hej,
jag är förvånad att en moderator för isolerings-forumdelen uttalar sig så onyanserat.
Kanske det är en tankevurpa?

Man skall inte blanda ihop material och konstruktion: Med dålig konstruktion kan vilket material som helst ställa till problem.

I fallet med puts på cellplast beror problemet på att ytterväggen är konstruerat som en s.k. enskiktslösning.
Fukt från t.ex. regn leds direkt in till trästommen innanför cellplasten.
Detta åtgärdas genom att skapa en luftspalt mellan cellplasten (som behövs som putsbärare) och träregelstommen.

När man gör en utvändig tilläggsisolering av ett trähus med cellplastskivor skapar man i stället en luftspalt mellan cellplasten och fasadpanelen, vilket hindrar utifrån kommande fukt från t.ex. regn från att nå in till trästommen.

Applicerat så är cellplast ett utmärkt isolermaterial:
Det är lätt att montera
Det monteras heltäckande med spontade skivor, varvid köldbryggor undviks
Det är diffusionsöppet och släpper ut ev. fukt
Det ger en bra vindtätning åt innanförliggande konstruktion
Bara man inte glömmer luftspalten innanför ytterpanelen :)

Lycka till med tilläggsisoleringen!

KoW

Edit:
Det här med materialet med tegelimitation. Det har funnits sådant byggt på asfalt/bitumengrund. Det kan vara så tätt för fuktvandring så att det är olämpligt att bygga in i väggen, ellar att ha ytterst heller för den delen. //KoW
 
Redigerat:
he he..
Ja, jag är tydligen gammal.. :)
En delvis tankevurpa det är bara att medge.

Cellplasten är förvisso diffusionsöppen.
Men det kan ju inte vara speciellt öppen. Om man jämför med andra isoleringalternativ. Jag skulle kalla den för ångbroms. Vilket inte behöver vara en naktdel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.